1.0 PENGENALAN
Dasar Ekonomi
Baru (DEB) telah diperkenalkan pada
tahun 1971 selepas
peristiwa berdarah 13
Mei 1969. Secara
umumnya, pelaksanaan DEB adalah
dirangka untuk tempoh selama
20 tahun, bermula
dari tahun 1971
hingga tahun 1990 . DEB dilaksanakan bersama Rancangan Malaysia Kedua yang
bertujuan untuk :
i.
Mengurangkan dan seterusnya membasmi kemiskinan dengan menambahkan
pendapatan dan membanyakkan peluang pekerjaan kepada semua rakyat
tanpa mengira kaum.
ii.
Untuk mempercepatkan proses penyusunan
semula masyarakat bagi memperbaiki keadaan ekonomi yang tidak seimbang dan seterusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut
fungsi ekonomi.[1]
2.0 LATAR
BELAKANG DEB
Perlaksanaan dasar pecah dan
perintah Inggeris telah mengeruhkan perpaduan masyarakat di Tanah Melayu.
Pengelasan kaum merujuk pekerjaan dan sistem pelajaran yang berbeza mengelakkan
interaksi antara penduduk di Tanah Melayu yang terdiri daripada 3 rumpun utama
iaitu bangsa Melayu, Cina dan India. Melalui dasar ini orang Melayu
kebanyakannya menetap di kawasan luar bandar (kampung) dan bekerja sebagai
nelayan dan petani, orang Cina menetap di kawasan bandar dan kawasan
perlombongan serta bekerja sebagai peniaga dan pelombong bijih timah, manakala
orang India kebanyakannya tinggal di kawasan ladang-ladang dan bekerja sebagai
buruh, secara tidak langsung telah mewujudkan perasaan curiga mencurigai antara
satu sama lain yang merupakan bom jangka yang menjadi teras peristiwa 13 Mei
1969.
[2]Peristiwa
berdarah yang berlaku pada 13 Mei 1969 telah mendedahkan manifestasi sebenar
perasaan tiga etnik yang terbesar di Malaysia. Semenjak negara mencapai
kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, didapati bangsa Melayu masih tertinggal jauh
dari segi penguasaan ekonomi dan pendidikan di Tanah Melayu memandangkan
majoriti orang Melayu tinggal di luar bandar. Manakala orang Cina pula lebih
terkehadapan dengan menguasai bidang perniagaan dan bidang ekonomi lain
memandangkan mereka tinggal di kawasan bandar dan menguasai kawasan
perlombongan. Lantas timbul kesedaran di kalangan orang Melayu yang dapat
merasakan bahawa mereka telah tertinggal dan tertindas di bumi sendiri akibat
kemiskinan. Bagi masyarakat Cina dan India pula, mereka bimbang tentang syarat-syarat
hak kerakyatan walaupun sebahagian daripada mereka telah bersedia untuk
menumpahkan kesetiaan kepada Tanah Melayu.Bagi masyarakat Cina yang terdiri
dari golongan yang kaya, bersiap sedia untuk mengambil Tanah Melayu kerana
beranggapan bahawa merekalah yang banyak memberikan sumbangan terhadap kemajuan
Tanah Melayu, bukannya orang Melayu sendiri. Orang India pula tidak terlibat
dengan tragedi tersebut. Hal ini tidak dinafikan kerana pada ketika itu, orang
Melayu masih lagi dengan 'kampung dan bercucuk tanam', dan dilemahkan dengan
dunia hiburan.
[3]Selain
daripada itu, semenjak pendudukan Jepun pada perang Dunia Kedua, pihak Jepun
mengamalkan dasar yang anti-Cina dan pro-Melayu telah membangkitkan kemarahan
dan prasangka orang Cina terhadap orang Melayu. Apabila Jepun menyerah kalah
dan sebelum ketibaan Inggeris, orang Cina yang kebanyakannya merupakan anggota
Bintang Tiga (Parti Komunis Malaya) telah mengambil kesempatan untuk membalas
dendam. Turut memburukkan keadaan adalah kerana, kebanyakan orang Cina
menganggotai Parti Komunis Malaya manakala Orang Melayu kebanyakan menganggotai
pasukan keselamatan ketika zaman darurat pada 1948–1960.
Penyingkiran Singapura dari Malaysia pada tahun 1965
akibat konsep "Malaysia untuk orang Malaysia" yang yang secara tidak
langsung turut mempertikai kedudukan dan hak istimewa orang Melayu telah
diapi-apikan oleh Lee Kuan Yew menyemarakkan perasaan anti-Cina dan
anti-Melayu. Kejadian-kejadian tersebut akhirnya menyebabkan berlakunya
peristiwa berdarah pada 13 Mei 1969. Ia telah mengorbankan banyak nyawa dan
harta-benda adalah manifestasi hubungan antara kaum di Tanah Melayu yang
sememangnya retak menanti belah. Peristiwa 13 Mei 1969 berlaku sebaik sahaja
keputusan pilihan raya umum 1969 diketahui.
Kacau bilau dan pertumpahan darah yang berlaku pada
13 Mei 1969 itu telah memaksa kerajaan untuk mengisytiharkan perintah darurat.
DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ketika itu dan atas nasihat
Perdana Menteri dengan serta-merta telah mengisytiharkan darurat di seluruh
negara. berkuat kuasa 16 Mei 1969. Pengisytiharan ini telah menyebabkan sistem
kerajaan berparlimen digantung. Atas perakuan Perdana Menteri, Yang di-Pertuan
Agong telah melantik Tun Razak bin Dato Hussein, Timbalan Perdana Menteri pada
waktu itu sebagai pengarah Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang
bertanggungjawab menjalankan kuasa pemerintahan bagi Persekutuan berdasarkan
kuasa yang diwakilkan oleh Yang di-Pertuan Agong.
Majlis Perpaduan Negara telah ditubuhkan bagi
memastikan keberkesanan MAGERAN, Majlis Perpaduan Negara yang bertanggungjawab
untuk membincang dan meneliti isu-isu perpaduan
Dasar Ekonomi Baru juga dibentuk menerusi Majlis
Perundingan Negara sebagai jentera penggerak untuk membasmi kemiskinan dan
menyusun semula masyarakat. Majlis Perundingan Negara juga telah mencadangkan
kepada kerajaan untuk mewujudkan Jabatan Perpaduan Negara untuk melaksanakan
aktiviti berbentuk muhibbah Majlis Muhibah dan Pejabat Muhibah di peringkat
pusat, negeri, daerah dan kawasan telah ditubuhkan di bawah peruntukan
Peraturan-Peraturan Perlu (Majlis-Majlis Muhibah) 1969 yang telah diwartakan
pada 18 Julai 1969
3.0 PERMASALAH
KAJIAN
Kerajaan
semasa DEB, telah menyusun strategi-strategi dan program-program untuk semua
sektor koperat negara. Oleh kerana DEB adalah untuk menyusun semula masyarakat,
kumpulan etnik yang ketinggalan sebelum perlaksanaan DEB akan memperolehi
peluang untuk memperbaiki taraf hidup mereka. Kumpulan etnik yang ketinggalan
dari segi sosio-ekonomi adalah masyarakat Melayu dan India. Walau bagaimanapun,
kebanyakan daripada program-program kerajaan lebih memberi keutamaan terhadap
kaum Bumiputera.
Kedudukan kaum Cina tidak tergugat
kerana keadaan sosio-ekonomi mereka yang jauh lebih baik dari kaum Melayu dan
India. Tetapi kaum India yang mempunyai kedudukan sosio-ekonomi yang rendah
telah tidak berpeluang meningkatkan kedudukan sosio-ekonomi mereka. Ini
menyebabkan mereka telah ketinggalan selepas tamatnya DEB.
Kegagalan masyarakat India Malaysia
meningkatkan pemilik ekuiti bermakna pembahagian kekayaan negara kepada kaum
India telah tidak terjadi. Salah satu objektif utama DEB adalah untuk
pembahagian semula kekayaan negara dengan sama rata tanpa mengira kaum. Ini
bermakna DEB telah tidak berjaya sepenuhnya untuk membahagikan kekayaan negara
terutamanya kepada masyarakat India jika dibandingkan dengan masyarakat Cina
dan Bumiputera.
Kajian ini akan dibuat untuk melihat kesan
mengapa kaum India ketinggalan dari segi sosio-ekonomi selepas perlaksanaan DEB
dengan diberi penekaan terhadap pemilikan ekuiti mereka. Punca pemilikan ekuiti
masih lagi kekal pada paras 1 peratus dalam sektor koperat selepas 20 tahun
perlaksanaan DEB. Kajian juga akan dibuat untuk melihat kesan-kesan lain yang
saling berkaitan di antara satu sama lain yang menyebabkan masalah ini hasil
daripada perlaksanaan DEB.
Kajian ini juga adalah bertujuan untuk
memenuhi kekosongan penyelidikan terhadap kedudukan sosio-ekonomi masyarakat
India hasil daripada perlaksanaan DEB dengan memberikan tumpuan utama terhadap
pemilikan ekuiti mereka. Golongan ini menjadi tumpuan kerana penyelidik
merasakan mereka sebagai kumpulan etnik ketiga terbesar di Malaysia tetapi
pencapaian mereka adalah tidak memuaskan dari segi ekonomi.
Data dan kajian-kajian terhadap kaum
Melayu dan kaum Cina telah banyak dilakukan untuk menganalisis pencapaian
sosio-ekonomi mereka selepas tamatnya DEB. Manakala, kajian khusus terhadap
kaum India tidak banyak diberi keutamaan atau dijalankan,.Oleh itu, penyelidik
diharapkan kajian ini akan menjadi rujukan yang berguna.
4.0 OBJEKTIF
Berdasarkan sastera
yang terhad yang telah didokumenkan DEB terhadap masyarakat India, kajian ini
dijalankan untuk mencapai objektif utama berikut:
a)
Mengenal pasti gambaran yang menyeluruh mengenai kesan Dasar Ekonomi Baru
terhadap masyarakat India di Malaysia
b)
Menganalisis kesan Dasar Ekonomi Baru terhadap masyarakat india di Malaysia
5.0 KAJIAN
LEPAS
Adalah didapati tidak banyak kajian yang mendalam
dijalankan berkenaan dengan kaum India di Malaysia sama ada dari segi ekonomi,
sosial dan politik. Buku oleh Arasaratnam (1974) bertajuk “Indian in Malaysia
and Singapore” lebih menumpukan kepada evolusi masyarakat India sebelum
perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru. Kajian terbaru yang berkaitan dengan
penyelidikan yang akan dilakukan adalah dari [4]Gomez
(1994) dalam bukunya “Political Business: Corporate Involvement of Malaysian
Political Parties” dan “Sucked Oranges: The Indian Poor In Malaysia” yang
diterbitkan oleh Insan.
[5]Arasaratnam
dalam kajiannya lebih menumpukan kepada evolusi kedatangan kaum India ke
Malaysia sejak dari zaman penjajah British sehingga akhir tahun 1960an. Buku
ini ditulis kerana beliau mendapati tidak banyak penulisan yang lebih dibuat
terhadap kaum India di Singapura atau Malaysia jika dibandingkan dengan
penulisan-penulisan terhadap kaum Melayu atau Cina. Buku ini menerangkan
kegiatan ekonomi, politik dan sosial kaum India di Malaysia dan Singapura.
[6]Buku
oleh Insan bertajuk “Sucked Oranges: The Indian Poor In Malaysia” menfokuskan
kepada kemiskinan kaum India di Malaysia. Ia menganalisa masalah sosial ekonomi
dan sosial budaya kaum India yang membawa kepada kemiskinan. Buku tersebut juga
telah memberikan beberapa cadangan-cadangan untuk mengatasi masalah kaum India
yang telah ketinggalan. Dari aspek sosial ekonomi, buku tersebut melihat
kedudukan perkerajaan masyarakat India. Peratus masyarakat India bekerja di
sektor pertanian telah menurun daripada 50% dalam tahun 1957 kepada 32% dalam
tahun 1985. Terdapat peningkatan dalam sektor industri pengeluaran daripada 25%
dalam tahun 1957 kepada 36% dalam tahun 1985.
Menurut buku itu lagi pendapatan yang diperolehi
oleh kebanyakan pekerja ladang adalah kurang jika dibandingkan dengan
pendapatan yang diperolehi 15 tahun lepas walaupun terdapat peningkatan dalam
tingkat pendapatan. Ini adalah kerana inflasi telah menyebabkan kuasa beli
menjadi kurang.
6.0 KAEDAH
KAJIAN
6.1 METODOLOGI
KAJIAN
Metodologi kajian adalah merujuk kepada kaedah yang
paling sesuai untuk menjalankan penyelidikan dan menentukan tatacara yang
efektif bagi mencapai objektif kajian
yang telah digariskan. Bagi melaksanakan kajian ini dengan efektif, metodologi
yang adalah melibatkan kaedah penyelidikan.
3.2 Kaedah
Penyelidikan
Kajian ini bergantung sepenuhnya
terhadap data-data rasmi. Rujukan-rujukan termasuklah buku-buku, jurnal,
majalah, thesis, penerbitan resmi kerajaan dan surat-surat khabar tempatan. Di
antara sumber perpustakaan yang telah digunakan adalah Perpustakaan Utama
Universiti Utara Malaysia, Perpustakaan awan Puchong Jaya, dan Pejabat Ibu MIC.
Rujukan juga telah dilakukan di pusat sumber dan perpustakaan tersebut untuk
mendapatkan maklumat yang lebih terperinci mengenai kajian, manakala bagi
mendapatkan maklumat terkini data juga didapati dengan cara melayari internet.
Selain
daripada itu, penyelidik juga menggunakan kaedah dara primer iaitu temuduga. temuduga-t
juga telah dijalankan dengan En. Arivind setiausaha pemuda MIC. Beliau juga
member kerjasama yang sepenuhnya. Penyelidik dapatkan data-data rasmi daripada
bantuan beliau.
7.0 PERBINCANGAN
kAJIAN
KESAN DEB TERHADAP MASYARAKAT INDIA DI MALAYSIA:
I.
Kesan Sosial
II.
Kesan Ekonomi
7.1 ASPEK SOSIAL
7.1.1 Pendidikan
Pendidikan mempunyai impak yang amat besar ke atas
pelbagai peluang kehidupan manusia untuk memperoleh dan meningkatkan kualiti
kehidupan. Ini kerana, faktor ekonomi dan sosial seseorang bergantung kepada
pendidikan yang diterima dalam proses keupayaan seseorang individu dalam
mengurus kehidupan yang berkualiti. Menyedari hakikat ini, masyarakat India di
luar bandar telah menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah Tamil.
Tetapi
adakah keadaan di sekolah menyediakan suasana yang kondusif untuk belajar?
Jelasnya, keadaan fizikal sekolah- sekolah Tamil pula berada dalam keadaan yang
menyedihkan. Pada peringkat awal, bekas rumah asap turut diguna sebagai
sekolah Tamil ataupun sebagai bilik
darjah. [7] Keadaan yang sama (1997) masih boleh dilihat
di SJK (T) Ladang Bukit Jalil, Selangor.[8]
Sekolah ini mengubahsuai rumah asap menjadi bilik darjah kerana kekurangan
bilik darjah. Sekolah-sekolah Tamil di luar bandar menghadapi situasi yang
lebih teruk.
Kerajaan memberi alasan bahawa
sekolah-sekolah di ladang getah adalah milik perseorangan . Ini adalah kerana
sekolah-sekolah ini telah dibina oleh majikan ladang di tanah perseorangan. .
Lagipun kawasan perladangan tidak dikategorikan di bawah kawasan luar bandar
oleh kerajaan . Jadi, majikan mempunyai kuasa untuk mendirikan sekolah walaupun
ianya diubahsuai daripada rumah asap. Jadi, kerajaan memberi alasan adalah
tidak wajar membaik pulih bangunan sekolah yang terletak di tanah persendirian
ataupun swasta.[9] Kemudahan
perhubungan dan pengangkutan untuk sampai ke sekolah Tamil juga tidak dibaik
pulih oleh kerajaan.
Disebabkan kesukaran untuk pergi
balik ke sekolah-sekolah Tamil di luar bandar, ramai guru terlatih enggan
datang bekerja sekolah kawasan perladangan yang kurang kemudahan infrastruktur.
Oleh itu, kebanyakan guru yang berkhidmat di sekolah Tamil di ladang adalah terdiri
daripada guru sambilan (tidak terlatih ) daripada golongan veteran .
Akibat situasi pembelajaran yang
berkesan dan sistematik tidak dapat dilahirkan, ramai pelajar India cicir dari
alam persekolahan sebelum melanjutkan pelajaran ke Sekolah Menengah. (rujuk Jadual
3.1.1). Salah satu faktor penyumbangnya adalah status ekonomi keluarga pelajar
tersebut. Sumber pendapatan keluarga yang tidak mencukupi mennyebabkan
pejar-pelajar tersebut tamatkan pelajaran di tahap awal lagi, dan pergi
membantu bekerja di ladang.
Bagaimana pula dengan kaum lain di Malaysia ? adakah
keadaan mereka juga sama? Jawapannya tidak. Pada zaman DEB, kerajaan telah
membina sekolah-sekolah asrama penuh, dan MRSM untuk membantu pelajar Melayu di luar bandar dapat meneruskan
pelajaran mereka tanpa sebarang masalah kewangan. Namun bagi kaum bukan
Bumiputera, halangan demi halangan telah dibina. Pada peringkat sekolah
menengah Tingkatan Peralihan diwujudkan. Melalui sistem peralihan ini pelajar
kaum India dan Cina yang kurang cemerlang dalam pendidikan akan diasingkan
daripada pelajar cemerlang yang lain.
akibatnya ramai pelajar akan hilang minat untuk belajar di Tingkatan Peralihan
kerana pendidikan mereka tidak akan banyak dititikberatkan oleh pihak sekolah. Tetapi
bagi kaum Bumiputera yang kurang mahir, sekolah-sekolah Vokasional dan
sekolah-sekolah teknik telah dibina supaya mereka dapat meneruskan kehidupan
mereka pada masa depann dengan sekurang-kurangnya sebuah kemahiran di tangan
mereka. Bukan itu sahaja, di peringkat IPTA sistem kuota diperkenalkan di mana
pengambilan pelajar ketiga tiga kaum adalah berdasarkan sebuah kuota iaitu
sebuah pengehadan. Sedihnya, dalam sistem ini pun, 1 kaum sahaja yang
diutamakan. Jadi, kerajaan telah menyediakan beberapa
bantuan kewangan melalui MIC. MIC telah memulakan Tabung Pelajaran MIC yang
pertama pada tahun 1972. Tabung ini kemudiannya dikenali sebagai Tabung
Biasiswa Tan Sri Manickavasagam. Bantuan kewangan diberikan ini bertujuan untuk
mengurangkan kadar keciciran dalam kalangan masyarakat India.
“Pemberian
biasiswa ini adalah untuk
pelajar-pelajar
Sekolah Menengah
dari
Tingkatan Tiga hingga Enam dan Institut- institut
Vokesyenal
dan Pengajian Tinggi atas nasihat
Cawangan-cawangan
MIC”[10]
Selain itu, dorongan MIC juga telah membina KOLEJ
TAFE untuk membantu ramai pelajar India melanjutkan pelajaran. Tetapi ianya
tidak banyak membantu kerana KOLEJ TAFE adalah kolej swasta (rujuk Jadual 3.1.2).
Dan secara keseluruhannya kaum India tidak
mendapat manfaat daripada Dasar Ekonomi Baru dari segi pendidikan.
KADAR
KECICIRAN DARI DARJAH 1 KE DARJAH 6 DI SEKOLAH-SEKOLAH RENDAH PENGANTAR BAHASA
TAMIL 1973-1983
SEMENANJUNG MALAYSIA
DARJAH 1
|
DARJAH
6
|
KECICIRAN
|
|||
TAHUN
|
BILANGAN MURID
|
TAHUN
|
BILANGAN MURID
|
BILANGAN MURID
|
%
|
1968
|
16 361
|
1973
|
10 576
|
5785
|
35.36
|
1969
|
15 460
|
1974
|
10 870
|
4590
|
29.69
|
1970
|
15 097
|
1975
|
11 612
|
3485
|
23.08
|
1971
|
14 049
|
1976
|
12 485
|
1564
|
11.13
|
1972
|
14 631
|
1977
|
12 437
|
2194
|
15.00
|
1973
|
13 874
|
1978
|
12 152
|
1722
|
12.41
|
1974
|
14 098
|
1979
|
12 650
|
1488
|
10.27
|
1975
|
13 853
|
1980
|
11 935
|
1918
|
13.85
|
1976
|
13 245
|
1981
|
11 569
|
1676
|
12.65
|
1977
|
13 194
|
1982
|
11 433
|
1761
|
13.35
|
1978
|
12 865
|
1983
|
11 297
|
1568
|
12.19
|
SUMBER : Kementerian
Pelajaran Malaysia, Keciciran, “Perangkaan Mengenai Kadar Keciciran, Di
Peringkat Sekolah Rendah Di Semenanjung Malaysia. Bagi Tahun 1973-1983:, Kuala
Lumpur : Unit Data, Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Pelajaran, Kuala
Lumpur, 1984, hlm 5.
Jadual
3.1.1
KEMASUKAN PENUNTUT KE KOLEJ
TAFE
TAHUN
|
JUMLAH PENUNTUT
|
1978
|
260
|
1979
|
344
|
1980
|
538
|
1981
|
654
|
1982
|
722
|
1983
|
1105
|
1984
|
1220
|
1985
|
1365
|
1986
|
600
|
1987
|
597
|
1988
|
1049
|
1989
|
1171
|
1990
|
899
|
1991
|
1750
|
1994
|
2298
|
1995
|
3010
|
1996
|
3200
|
|
|
SUMBER
: Laporan Tahunan MIC (1978- 1995)
Jadual
3.1.2
7.1.2 KESIHATAN
Dari segi kesihatan pula, ia tetap menunjukkan keadaan
yang kurang memuaskan terutamanya di kawasan-kawasan luar bandar, iaitu di
kawasan perladangan di mana cuma sebuah klinik kecil yang disediakan. Dan di
sini pun cuma ditugaskan seorang pembantu perubatan yang tidak begitu arif
tentang perubatan. Walaupun Dasar
Ekonomi Baru melancarkan strategi untuk meningkatkan kesihatan penduduk, naunm
kesannya tidak sampai kepada masyarakat India khususnya yang tinggal di kawasan
perladangan kerana masyarakat ladang dikategorikan sebagai masyarakat swasta.
Misalnya, bagi kes-kes tertentu, masyarakat India terutamannya di kawasan
perladangan terpaksa pergi ke kawasan yang menyediakan kemudahan dan
perkhidmatan yang lengkap. Hal ini kerana kebanyakan kawasan ladang tidak
mempunyai kemudahan hospital yang lengkap.
Pada pertengahan Rancangan Malaysia ke Empat , kadar
pengangguran masyarakat India adalah yang paling teruk berbanding dengan
etnik-etnik lain. Bilangan kematian bayi dan pengguguran kandungan juga semakin
meningkat; peratus berat bayi kurang daripada 2.5 kg adalah paling tinggi bagi
komuniti India[11].
Keadaan malnutrisi dan serangan cacing berada pada keadaan kritikal bagi
kanak-kanak India pada ketika itu.
“the
intake of calories, proteins, calcium, iron and riboflavin
very
deficient in the diet of Indians, which adversely affected
the
chilren’s potential for growth and development”[12]
7.1.3 MIGRASI
Jadual 3.1.3 menunjukkan jumlah penduduk mengikut
kaum di bandar. Adalah didapati daripada jadual tersebut, terdapatnya
peningkatan dalam penghijrahan penduduk ke bandar oleh semua kaum. Ini adalah
kerana beberapa faktor hasil daripada perkembangan sosio-ekonomi negara.
Penghijrahan masyarakat luar bandar ke bandar
telah menyebabkan peningkatan masalah kemiskinan di bandar. Di antara
faktor-faktor lain yang turut meningkatkan bilangan masyarakat miskin India di bandar
adalah kemasukan buruh-buruh asing dari negara jiran dan peluang mendapatkan
pendidikan tinggi yang terhad.
SEMENANJUNG
MALAYSIA: Taburan Penduduk Bandar Mengikut Etnik dan Kadar Urbanisasi,
1947,
1957, 1970, 1980, 1985, 1990
Masyarakat
|
1947
|
1957
|
1970
|
1980
|
1985
|
1990
|
Kaw.bandar
%
|
Kaw.bandar
%
|
Kaw.bandar
%
|
Kaw.bandar
%
|
Kaw.bandar
%
|
Kaw.bandar
%
|
|
Malays
Chinese
Indians
Others
|
7.3
31.1
25.8
46.2
|
11.2
44.7
30.6
49.3
|
14.9
47.4
34.7
40.8
|
25.4
56.0
41.2
41.6
|
30.0
59.2
43.5
47.5
|
35.0
62.2
46.0
43.4
|
Total
|
15.9
|
26.5
|
28.7
|
37.5
|
41.4
|
44.7
|
SUMBER
: Pelbagai Rancangan Lima Tahun Malaysia
Jadual
3.1.3
Migrasi
dari luar bandar ke bandar dalam kalangan masyarakat India adalah terdiri
daripada muda-mudi. Seperti yang dinyatakan oleh SERU dalam kajian mereka ke
atas pekerja ladang getah, purata
peratus pekerja estet adalah 38 tahun. Purata umur pekerja estet berumur di
bawah 25 tahun adalah 15.6 peratus berbanding dengan 35.2 peratus daripada
jumlah tenaga buruh negara.[13]
Perkembangan pendidikan juga telah menyebabkan ramai
belia berhijrah ke bandar untuk mendapatkan pendidikan professional. Ini adalah
kerana keadaan pendidikan di estet
serba kekurangan. Perubahan sikap belia juga telah
menyebabkan penghijrahan ke bandar. Pekerjaan di ladang-ladang tidak menarik
perhatian mereka untuk bekerja di sini kesan daripada peranan media massa dan
perkembangan ekonomi negara. Mereka mula sedar bahawa pekerjaan di sektor
perladangan tidak lagi menjamin masa depan mereka. Ini ditambah pula keadaan
kemiskinan keluarga mereka telah mendorong mempercepatkan penghijrahan.
Kemasukan buruh-buruh asing daripada
Indonesia dan Bangladesh adalah satu lagi faktor yang menyebabkan penghijrahan.
Buruh-buruh asing ini menerima bayaran yang lebih murah jika dibandingkan
dengan buruh-buruh tempatan.
Kebanyakan daripada golongan miskin
di bandar terlibat dengan pekerjaan di peringkat rendah dalam sektor
perlombongan, pembuatan, pembinaan, pengangkutan dan kemudahan awam,
perladangan dan perkhidmatan, penjaja serta pekerja awam berpendapatan rendah.[14]
Kebanyakan daripada mereka yang mencari nafkah hidup dalam sektor perkilangan, pembinaan, kemudahan awam,
perdagangan dan lain-lain tinggal di kawasan setinggan.
Satu
kajian terhadap kelas pekerja India di bandar oleh Susan Oorjitham menyimpulkan
bahawa:
“ the
majority of urban Indian workers in this study were found to be experiencing
extreme economic hardship, particularly enhanced during period of economic
recession. Low incomes, low educational levels, low savings and low
occupational mobility are major problems encountered. Apart from increasing
their participation in secondary occupations particularly in the informal
sector, there seems to be very little these workers can do to improve their
economic condition. Among the two category of Indian workers, the industrial
workers were found to be facing greater economic problems when compared with
the public sector workers….Urban Malay workers are aided by the State through
the NEP, while urban Chinese workers have a greater level of social
connectedness through the role of Chinese commercial capital. Thus, urban
Indian workers have a greater probability of being marginalized into urban
poverty groups”[15]
Dengan
pendapatan yang rendah di bandar, berbanding dengan kos kehidupan yang tinggi
maka masyarakat India terus hidup melarat. Ini bertambah rumit dengan ketiadaan
tempat tinggal yang sempurna. Kedatangan mereka ke bandar tanpa tempat tinggal
yang sesuai serta pekerjaan yang tetap akhirnya memaksa mereka menetap di
kawasan setinggan, menumpang di
rumah saudara-mara atau sahabat handai. Hal ini telah menimbulkan kesesakan dan
keadaan hidup yang kurang sihat.
7.1.4 GEJALA SOSIAL
Akibat masalah setinggan, dan tidak dapat
menyesuaikan diri di suasana bandar, masyarakat India telah melibatkan diri
dalam gejala sosial untuk menjalani kehidupan mereka. Antara kes-kes jenayah
yang sering dikaitkan adalah mencuri, meragut, menyamun dan sebagainya. Kian
hari, kegiatan yang dilakukan secara kecil-kecilan telah menjadi begitu serius
sampai mewujudkan kumpulan gangsterism dan menjual dadah.(rujuk Jadual 3.1.4)
Kumpulan gangster seolah-olah menjadi pelindung kepada masyarakat India di
sesebuah kawasan.[16]
JUMLAH
KUMPULAN GANGSTER INDIA MENGIKUT
NEGERI
SEHINGGA TAHUN 1996
BIL.
|
NEGERI
|
JUMLAH
|
1.
|
Pulau Pinang
|
13 kumpulan
|
2.
|
Negeri Sembilan
|
10 kumpulan
|
3.
|
Perak
|
8 kumpulan
|
4.
|
Kuala Lumpur
|
5 kumpulan
|
5.
|
Selangor
|
5 kumpulan
|
6.
|
Pahang
|
4 kumpulan
|
7.
|
Kedah
|
4 kumpulan
|
8.
|
Johor
|
2 kumpulan
|
SUMBER : Maklumat dari Ibu Pejabat Polis Bukit
Aman, Kuala Lumpur 1997
AMARAN : Tidak dibenarkan memetik sebarang
statistic untuk kegunaan media massa, ucapan, kegunaan Parti Politik dan
lain-lain tanpa kebenaran bertulis daripada Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Kuala
Lumpur. Sesiapa yang melanggar amaran ini boleh dikenakan tindakan
undang-undang.
Jadual
3.1.4
Selain itu mengikut statistik yang diberikan oleh
Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, peratusan penglibatan masyarakat India dalam
jenayah kekerasan mengalami keadaan naik-turun. Contohnya pada tahun 1993. (rujuk
Jadual 3.1.5)
Jadual
3.1.5
Negara mula mengalami pembangunan terancang mulai
tahun 1980. Banyak peluang pekerjaan mula diwujudkan. Ini mengakibatkan berlaku
migrasi masyarakat India dari kawasan perladangann ke kawasan perindustrian. Jadi pendedahan mengejut kepada masyarakat
India menyebabkan penyalahgunaan dadah dalam kalangan masyarakat India merebak
dengan begitu cepat sekali. Menurut Khoo Kay Kim pula,
Dadah
itu suatu penyakit sosial, ia bermula
daripada
rumah dan sekolah iaitu dua
alam
sekitar yang berkait rapat dengan proses
sosialisasi
pemuda pemudi satu-satu masyarakat[17]
Pendapat beliau ternyata jelas bahawa keluarga yang
tidak aman menjadi punca masyarakat India terjebak dalam kancah najis dadah.
Selain itu, sistem pendidikan yang diterima oleh masyarakat India juga turut
menjadi salah satu punca masyarakat India melibatkan diri dalam kancah najis
dadah selepas 1980an.
7.1.5 MASALAH PERUMAHAN
Di kawasan bandar, sejak tahun 70an, masalah
perumahan telah menjadi semakin rumit berikutan dengan pentambahan penduduk
pada kadar yang pesat. Pada ketika yang sama, harga tanah telah melambung naik.
Keadaan sedemikian telah menyebabkan harga rumah semakin meningkat dan adalah
dianggarkan hampir 75 peratus daripada penduduk bandar yang berpendapatan
kurang daripada RM750 sebulan tidak mampu memiliki rumah sendiri. Hanya
sebilangan kecil dari golongan berpendapatan rendah ini mampu membeli rumah kos
rendah yang dijual dengan harga tidak melebihi RM25,000 seunit. Namun demikian,
pembinaan rumah kos rendah ini sangatlah terhad dan tidak mencukupi untuk
menampung keperluan yang sebenar. Tambahan pula masyarakat India terpaksa
bersaing dengan kaum lain di dalam mendapatkan rumah kos rendah.
Prestasi penyediaan rumah kos rendah
pada keseluruhannya tidak begitu memuaskan kerana projek ini tidak berdayamaju
dari segi komersial dan beban subsidinya adalah terlalu tinggi jika
penyediannya dikendalikan oleh sektor awam tanpa melibatkan pemberian milik
tanah dan penyediaan kemudahan prasarana oleh pihak kerajaan sendiri. Manakala
sektor swasta tidak berminat menyediakan rumah kos rendah seperti yang diarahkan oleh kerajaan. Taraf kelayakan
untuk membeli dan menyewa unit-unit seumpamanya adalah berdasarkan kepada
pendapatan isirumah bulanan sebanyak RM500. Ini bermakna sebilangan besar
masyarakat India di bandar tidak mampu menikmati kemudahan perumahan yang
sempurna.
7.2 ASPEK EKONOMI
7.2.1 Pekerjaan
Apabila sektor ekonomi berkembang pesat, negara mula
mengambil langkah menuju kearah sektor perindustrian. Ramai pengusaha dan
pemilik-pemilik ladang telah menutup ladang-ladang mereka dan menceburkan diri
dalam bidang industri. Atas sebab pengurusan ladang kurang menguntungkan, ada
pengusaha yang mula mengupah orang asing untuk masuk bekerja di ladang kerana
pembayaran mereka cukup murah. Masyarakat India yang hilang punca pendapatan
mereka, terpaksa berhijrah ke bandar untuk mencari pekerjaan. Di bandar mereka
tidak tahu bahawa sebuah “mimpi ngeri” menanti mereka. Kos hidup yang tinggi,
skim perumahan yang mahal telah menyebabkan mereka tinggal di kawasan
setinggan. Pada waktu-waktu beginilah mereka mula melibatkan diri dalam
gejal-gejala sosial seperti mencuri, meragut untuk meneruskan kehidupan mereka.
7.2.2 Sektor
Pada petengahan 1970-an wujud pengurangan dalam guna
tenaga sektor perladangan akibat
penurunan dalam harga getah. Berbanding Orang Cina dan Melayu, penglibatan kaum
India dalam sektor perladangan getah ialah 63.5% dan kelapa sawit adalah tinggi
dalam tahun 1986. Penglibatan kaum India dalam sektor pertanian semakin
berkurangan atas dasar kerajaan yang tertumpu pada sektor pembuatan.
Kaum
India secara umumnya terkenal kerana penglibatan mereka dalam bidang-bidang
profesional seperti kedoktoran, undang-undang dan lain-lain bidang walaupun
jumlahnya adalah kurang. Walaupun begitu setelah DEB dilaksanakan dan tamat
pada tahun 1990, jumlah kaum India dalam bidang Ikhtisas telah beransur
merosot. Jumlah arkitek, jurukira, jurutera dan juruukur semakin berkurangan.
Penurunan ini amat ketara untuk jurutera. Dalam tahun 1970 semasa DEB mula
diperkenalkan, 13.5 peratus dari orang India dalam pekerjaan professional
adalah terdiri daripada jurutera dan selepas tamatnya DEB dalam tahun 1990
kadarnya telah menurun kepada 5.3 peratus sahaja. Ini bermakna terdapat
penurunan sebanyak 8.2 peratus dalam tempoh 20 tahun.
Penglibatan
yang amat menggalakkan didapati untuk pekerjaan sebagai doktor haiwan, doktor
pergigian dan perubatan dan peguam. Bagi doktor haiwan peratusan telah
bertambah dari 15.6 peratus dalam tahun 1970 kepada 46.5 peratus pada tahun
1980 dan kembali menurun kepada 37 peratus dalam tahun 1990. Manakala bagi
doktor gigi pula, peratusan mereka telah meningkat daripada 5.1 peratus dalam
tahun 1970 kepada 28.4 peratus dalam tahun 1988. Walau bagaimanapun, jumlah doktor, peguam, doktor
gigi dan dotor haiwan yang berketurunan India hanya berjumlah 3619 iaitu 0.6
peratus jika dibandingkan dengan jumlah tenaga kerja India di Malaysia.
Majoriti yang lain adalah terdiri daripada pekerja estet dan pekerja bawahan di
bandar-bandar.
7.2.3 Kemiskinan
Salah satu
daripada strategi pembangunan sosio-ekonomi yang digariskan dalam Rangka
Rancangan Jangka Panjang Pertama (1971-1990) melalui rancangan Lima Tahun
Malaysia adalah untuk membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum iaitu merangkumi
kaum Bumiputera, Cina dan India. Kemiskinan di Malaysia tidak boleh disamakan
dengan kemiskinan di negara-negara lain. Kemiskinan adalah berbeza dari negara
ke negara, dari masa ke masa, mengikut tahap pembangunan ekonomi dan mengikut
struktur sosial. Walaupun sesebuah negara itu maju, di dalam negara tersebut
masih juga wujud kemiskinan. Oleh sebab itu tidak bermakna negara yang maju
tidak wujud kemiskinan. Negara-negara maju seperti Amerika Syarikat dan Britain
juga menghadapi masalah kemiskinan. Kemiskinan di Malaysia mempunyai ciri-ciri
tertentu berhubung dengan faktor etnik serta berkait dengan lokasi geografi dan
aktiviti ekonomi tertentu.[18]
Sebelum
DEB mula diperkenalkan pada tahun 1970, kadar kemiskinan di Semenanjung
Malaysia adalah 49.3 peratus. Ini menunjukkan hampir separuh daripada penduduk
Semananjung Malaysia adalah terdiri daripada penduduk golongan miskin. Kadar kemiskinan masyarakat India
pada tahun itu adalah 39.0 peratus. Selepas tamatnya pelaksanaan DEB, iaitu
pada tahun 1990 kadar kemiskinan negara bagi semua kaum telah menurun kepada 15
peratus manakala bagi kaum India telah menurun kepada 8.0 peratus seperti yang
ditunjukkan dalam Jadual 3.2.1.
Ini
adalah satu pencapaian yang sangat menggalakkan terutamanya kepada masyarakat
India.
SEMENANJUNG
MALAYSIA : PEMBASMIAN KEMISKINAN
1970-1990
|
1970
|
1990
|
|
%
|
%
|
Semenanjung Malaysia
|
|
|
Kadar Kemiskinan
|
49.3
|
15.0
|
Luar Bandar
|
58.7
|
19.3
|
Bandar
|
21.3
|
7.3
|
Bumiputera
|
65.0
|
20.8
|
Cina
|
26.0
|
5.7
|
India
|
39.0
|
8.0
|
Lain-lain
|
44.8
|
18.0
|
|
|
|
Jadual
3.2.1
SUMBER
: Malaysia , The Second Outline
Perspective Plan 1991-2000, ms. 46.
3.2.4 Purata Pendapatan Isi
Keluarga
Walau bagaimanapun, persoalan yang timbul di sini adalah
apakah kriteria atau definasi yang digunakan untuk mengukur kadar kemiskinan?
Pendapatan
adalah perlu untuk menganggar kadar kemiskinan. Melalui pendapatan pengukuran
kemiskinan boleh ditentukan melalui penetapan Garis Kemiskinan. Garis
kemiskinan adalah satu paras pendapatan sekadar cukup untuk membeli makanan
seisi rumah, kesihatan sempurna dan keperluan-keperluan asas lain (pakaian,
perumahan, tenaga dan bahan api, pengangkutan dan persekolahan). Kumpulan yang
pendapatan mereka berada di atas garis kemiskinan ini tidak berada dalam kemiskinan.
Garis
kemiskinan yang ditetapkan oleh kerajaan juga sering menimbulkan persoalan. Ini
adalah kerana penerangan tidak diberikan mengenai cara garis kemiskinan diperoleh atau apa itu garis kemiskinan
sebenarnya dalam setiap Rancangan Pembangunan Malaysia. Jumlah pendapatan yang
paling hampir kepada garis kemiskinan kerajaan adalah diperoleh daripada satu
kajian yang dijalankan pada tahun 1983 oleh Unit Penyelidikan Sosio-Ekonomi
(SERU) Jabatan Perdana Menteri. Jumlah yang diberikan adalah sebanyak RM384
sebulan untuk isi rumah yang terdiri
daripada 5 orang ahli.[19]
Kadar kemiskinan pada tahun tersebut adalah 42.8 peratus. Manakala anggaran
kadar kemiskinan rasmi pada tahun itu adalah 30.3 peratus. Pada tahun 1984,
anggaran kemiskinan rasmi turun lagi kepada 18.4 peratus. Kajian Separuh
Penggal Rancangan Malaysia Kelima menyatakan pendapatan garis kemiskinan yang
digunakan bagi memisahkan isirumah miskin daripada isirumah tidak miskin di
negara ini adalah RM350 sebulan pada tahun 1987 bagi sebuah isirumah yang
mengandungi 5.14 orang ahli.[20]
Persoalan
di sini adalah sekiranya garis kemiskinan tersebut diturunkan maka kadar
kemiskinan akan menurun dan jika garis kemiskinan dinaikkan maka lebih ramai
yang miskin. Kerajaan menyatakan bahawa kadar kemiskinan telah turun daripada
49.3 peratus pada tahun 1970 kepada 17.3 peratus pada tahun 1987. Dalam tempoh
18 tahun selepas pelaksanaan DEB kadar kemiskinan telah menurun kira-kira 32
peratus. Ini menakjubkan kerana kadar ini telah jatuh dari 29.2 peratus pada tahun
1980 kepada 17.3 peratus pada tahun 1987 iaitu sebanyak 12 peratus dalam tempoh
tujuh tahun.
Pada
tahun 1957/58 purata pendapatan masyarakat India di kawasan luar bandar adalah
RM213.50 sebulan manakala di kawasan bandar adalah RM225.50 sebulan.[21]
Pada tahun 1970, purata pendapatan masyarakat India di kawasan luar bandar
adalah RM234.10 dan kawasan bandar adalah RM441.60 sebulan.[22]
Dalam tahun 1979, purata pendapatan masyarakat India adalah RM 756.00 sebulan
seperti yang ditunjukkan dalam jadual 3.2.2.
Jika
garis kemiskinan ditetapkan pada RM280 di kawasan luar bandar pada tahun 1970,
kita akan dapati bahawa hampir 80% daripada masyarakat India di kawasan luar
bandar tinggal di bawah paras kemiskinan. Begitu juga jika garis kemiskinan di
kawasan bandar adalah RM390 pada tahun 1970, hampir 70% daripada masyarakat
India adalah miskin.
Sejak
tahun 1957/58 hingga 1980, data yang diperoleh menunjukkan terdapat peningkatan
pendapatan isirumah masyarakat India . Walaubagaimanapun, kita juga perlu
mengambil kira bahawa harga telah meningkat hampir 80% dari tahun 1970-1980.
Oleh sebab itu, angka tersebut hanya menunjukkan peningkatan sebenar pendapatan
bulanan isirumah masyarakat India.
SEMENANJUNG MALAYSIA :
Mean Pendapatan Bulanan Isirumah India (RM)
Menurun
|
1957/58
|
1970
|
1979
|
||
Luar
Bandar
|
Bandar
|
Luar
Bandar
|
Bandar
|
|
|
Bawah
|
52.3
|
40.2
|
41.6
|
49.1
|
86.6
|
Ke 2
|
116.4
|
91.3
|
95.8
|
114.5
|
213.1
|
Ke 3
|
138.2
|
112.0
|
119.7
|
145.7
|
292.9
|
Ke 4
|
158.1
|
131.5
|
142.6
|
176.1
|
376.6
|
Ke 5
|
178.3
|
151.9
|
166.9
|
202.2
|
471.8
|
Ke 6
|
200.4
|
174.6
|
194.2
|
248.4
|
587.2
|
Ke 7
|
226.1
|
214.6
|
227.4
|
335.4
|
736.9
|
Ke 8
|
259.0
|
280.6
|
271.6
|
471.1
|
952.2
|
Ke 9
|
305.7
|
382.8
|
369.4
|
771.4
|
1331.5
|
Atas
|
500.4
|
675.6
|
711.4
|
1902.3
|
2511.2
|
Semua
|
213.5
|
225.5
|
234.1
|
441.6
|
756.0
|
Jadual
3.2.2
Sumber :
Yukio Ikemoto, ”Income Disdtibution in Malaysia: 1957-1980”, The Developing
Economies, XXIII-4 (December 1985) ms.350
7.2.5 Pemilikan
Ekuiti
Statistik-statistik yang diberikan oleh kerajaan
terutamanya dalam hakmilik modal saham (pada nilai par) syarikat-syarikat
berhad mengikut kaum hanya diberikan sejak tahun 1986.[23]
Sebelum ini data-data yang diperoleh adalah pembahagian hakmilik modal saham
dalam kategori bumiputera dan bukan bumiputera. Kaum India menanggung kerugian
kerana digolongkan bersama-sama kaum Cina yang jauh lebih maju. Kemajuan kaum
Cina disifatkan sebagai kejayaan bagi kaum India juga sedangkan hal sebenarnya
adalah kaum India tidak mencapai apa-apa kemajuan pun. Umpamanya, tambahan
hakmilk ekuiti bukan bumiputera sebanyak 46.2 peratus itu tidak pun merupakan
kejayaaan untuk kaum India. Peruntukan kaum India dari hakmilik ekuiti hanya
berjumlah 1 peratus sahaja- jumlah yang sama pada masa DEB dilancarkan.[24]
Mengikut jadual 3.2.3 ekuiti korporat bagi kaum
India pada tahun 1969 ialah 0.9 peratus sahaja kerana kebanyakan masyarakat
India masih terlibat dalam bidang pertanian sebagai buruh upah di ladang-ladang
getah. Keadaan ini menyebabkan mereka gagal membentuk syarikat korporat
walaupun telah bekerja untuk jangka masa yang agak lama.
INVESTMENT
: OWNERSHIP OF SHARE CAPITAL OF LIMITED
COMPANIES IN WEST MALAYSIA
1969
AND 1982
1969
|
|||
|
All Industries
|
||
|
|
|
|
Companies
Incorporated in West Malaysia
|
($000)
|
%
|
|
Residents
|
|
|
|
Malays
|
49294
|
1.0
|
|
Malay
interests
|
21339
|
0.5
|
|
Chinese
|
1064795
|
22.8
|
|
Indians
|
40983
|
0.9
|
|
Federal
and State Government
|
21430
|
0.5
|
|
Nominee
companies
|
98885
|
2.1
|
|
Other
individuals and locally controlled companies
|
470969
|
10.1
|
|
Foreign
controlled companies in Malaysia
|
282311
|
6.0
|
|
|
|
|
|
Non
Residents
|
|
|
|
West
Malaysian branches of companies incorporated Abroad
|
1235927
|
26.4
|
|
|
|
|
|
Net investment
by Head Office
|
1391607
|
29.7
|
|
Total
|
4677540
|
100.0
|
|
1982
|
|||
Ownership
Groups
|
$
million
|
%
|
|
|
|
|
|
Malaysian residents
|
31903.5
|
65.3
|
|
Bumiputera
individuals and trust agencies
|
7597.3
|
15.6
|
|
Bumiputera individuals
|
3636.1
|
7.5
|
|
Trust agencies
|
3961.2
|
8.1
|
|
Other
Malaysian residents
|
24306.2
|
49.7
|
|
Chinese
|
16345.5
|
33.4
|
|
Indian
|
423.7
|
0.9
|
|
Others
|
772.9
|
1.6
|
|
Nominee companies
|
2443.2
|
5.0
|
|
Locally-controlled companies
|
4320.9
|
8.8
|
|
Foreign
residents
|
16970.3
|
34.7
|
|
Share
in Malaysian companies
|
10319.1
|
21.1
|
|
Net
assets of local branches
|
6651.2
|
13.6
|
|
Total
|
48873.8
|
100.0
|
|
Jadual
3.2.3
Sumber : Jabatan Perangkaan Negara, Kajian
Mengenai Pemilikan Syarikat-Syarikat Berhad, Jabatan Percetakan Negara, Kuala
Lumpur, 1982.
Namun begitu, keadaan tidak berubah sehingga tahun
1982. Walaupun jumlah modal bertambah menjadi RM 423.7 juta tetapi peratus
penguasaan ekonomi negara masih 0.9 peratus sahaja. Hakmilik modal saham
masyarakt India pada tahun 1990 ialah 1.0 peratus. Ini menunjukkan dalam masa
10 tahun ekuiti masyarakat India hanya meningkat 0.1 peratus sahaja. Walaupun
jumlah pelaburan masyarakat India menjadi RM 1068.0 juta. Ini adalah kerana
berlaku peningkatan penguasaan ekuiti ekonomi oleh masyarakat Melayu dan
masyarakat Cina.
“Hakmilik
modal saham di syarikat-syarikat Berhad
Malaysia
adalah 0.9 peratus pada 1969. Pada 1970
meningkat
menjadi 1.0 peratus dengan
memiliki
RM1000 juta.[25]”
Tetapi apabila DEB berakhir pada 1990, masyarakat India
masih tidak maju dan berada di tahap yang lebih teruk lagi. Pardana menteri
malaysia pernah meluahkan rasa dukacita ketika membentang Rangka Rancangan
Jangka Panjang Kedua pada 17 Jun 1991. Mengikut beliau masyarakat India masih
berada di tahap yang teruk. Ini adalah kerana kadar kemiskinan masyarakat India
pada tahun 1990 ialah 8.0% berbanding dengan 39.0% pada tahun 1970.[26]
Di
antara tahun 1985 hingga 1988, hak milik ekuiti masyarakat India adalah kekal
pada paras 1.2 peratus. Dalam tahun 1988, menurut Rancangan Malaysia Kelima,
modal saham orang2 India adalah 1.2 peratus. Tambahan sebanyak 0.2 peratus
selama 18 tahun tidak boleh dikatakan sebagai menggalakkan. Untuk mengekalkan
saham-saham kurang daripada 1 peratus, ia memerlukan simpanan dan pelaburan
tahunan sebanyak RM50 juta oleh kaum India[27]
dan ini adalah satu keadaan yang mustahil terutamanya bagi kaum India dalam
meningkatkan pemilikan kepada 10 peratus. Pada tahun 1990, pemilikan ekuiti
masyarakat India masih kekal pada paras 1% sahaja. Ini adalah daripada
angka-angka terakhir yang diberikan oleh Rangka Rancangan Jangka Panjang Kedua
yang memnunjukkan ekuiti masyarakat kaum India adalah 1 peratus. Angka ini adalah
sama dengan angka pada tahun 1970. Bagi kaum India, matlamat 10 peratus yang
ditetapkan oleh kerajaan tidak tercapai dan masih kekal pada paras satu peratus.
8.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, jelas
menunjukkan bahawa bermula dari zaman kedatangan masyarakat India ke Tanah
Melayu oleh British, diikuti dengan zaman pentadbiran Jepun dan Zaman
pengenalan Dasar Ekonomi Baru sehingga berakhirnya pada tahun 1990, keadaan
sosio-ekonomi kaum India tidak banyak berubah. DEB yang dilaksanakan selama 20
tahun membuktikan bahawa kaum India masih ketinggalan dari segi sosio-ekonomi
berbanding dengan kaum-kaum lain di Malaysia. Perkara ini menyebabkan wujudnya
masalah masalah sosial, masalah kemiskinan, dan keadaan ketidakubahan pemilikan
ekuiti mereka.
Kita harus belajar dari pengalaman daripada dekat-dekat
lampau untuk memperbaiki kedududkan sosio-ekonomi kaum India. Masa depan kaum
India bukan hanya terletak pada pekerjaan dan parti politik seperti MIC tetapi
kaum India itu sendiri harus sedar bahawa masa yang tinggal tidaklah banyak dan
perlu bangun memajukan diri sendiri tanpa bergantung kepada orang lain.
9.0 RUJUKAN
- Malaysia, Rancangan Malaysia Kedua, Jabatan Percetakan Negara, Kuala Lumpur, 1970, ms.1.
- https://ms.wikipedia.org/wiki/Peristiwa_13_Mei diakses pada 25 September 2015
- http://kerajaanrakyat.blogspot.my/2012/08/keganasan-kaum-cina-dalam-tragedi.html diakses pada 25 September 2015
- Edmund Terence Gomez (1994), Political business: Corporate involvement of Malaysian political parties, Paperback, Malaysia.
- Arasaratnam, S. 1970. Indian in Malaysia and Singapore. Kuala Lumpur
- (Tidak Nama),(1989), SUCKED ORANGES : THE INDIAN POOR IN MALAYSIA, Kuala Lumpur INSAN
- Fuller, B., “What School Factors Raise Achievement in the Third World”. Review of Educational Research 57, No. 3, 1987, hlm 255-292.
- Kajian luar yang dijalankan oleh pengkaji pada 2.12.1997; Marimuthu, T., op.cit., hlm 469; Ucapan Dasar Presiden MIC, Perhimpunan Agung MIC Yang Ke-33, MIC Pusat, Kuala Lumpur, 20-21 Julai, 1985.
- New Straits Times, 5 Januari 1989.
- Laporan Tahunan Perhimpunan Agung MIC Yang Ke-26, 1976, MIC Pusat, Kuala Lumpur, 1976, hlm.18
- Sandhu K.S, Mani A : Indian Communities In SouthEast Asia, ms.467
- Chandrasekhagan & Marimuthu , An inquiry into the state of food, nutrition and health in plantations: 1980
- Unit Perancangan Sosio-Ekonomi. Sosio-Economic Study of Rubber Estate Workers, Unit Perancangan Sosio-Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, Kuala Lumpur April 1981. Ms.vi
- Kerajaan Malaysia, Dasar Ekonomi Baru Untuk Pembangunan Negara, ms.45
- Oorjitham, Susan K.S 1993 “ Urban Working-Class Indians In Malaysia.” Indian Communities In Southeast Asia, Eds., Santhu, K.S. dan A.Mani, ISEAS & Times Academic Press, Singapore, 1993
- Temubual dengan Encik Arivind di ibu pejabat MIC pada 31 September 2015.
- Khoo Kay Kim, Alias Mohamed, “ menjinakkan Murid-Murid Sekolah”, Masalah Sosial dan Politik Di Malaysia, Gateway Publishing House Sdn.Bhd, Kuala Lumpur, 1984, hlm 19.
- Chamhuri Siwar,”Pembasmian Kemiskinan Dalam Jangkamasa DEB: Beberapa Isu dan Masalah.”Dasar Ekonomi Baru dan Masa Depannya, eds. Khadijah Muhamed dan Halimah Awang, Persatuan Sains Sosial Malaysia, Kuala Lumpur, 1991, ms.29.
- Chandra Muzaffar, the NEP and the Eradication of Poverty, Aliran, Pulau Pinang, 1989.
- Khadijah Muhamed dan Halimah Awang, eds., Dasar Ekonomi Baru dan Masa Depannya, Persatuan Sains Sosial Malaysia, Kuala Lumpur, 1991. ms 5
- INSAN, Sucked Oranges: The Indian Poor In Malaysia, INSAN, Petaling Jaya, 1989, ms.2.
- Ibid.
- Malaysia, Unit Perancangan Ekonomi, Dasar Ekonomi Baru – Prestasi 1986-88 dan Prospek, 1988-90, Kuala Lumpur, 1989.ms,44
- MIC, Pusingan Kedua Wawasan 2020 dan Kaum India, Kuala Lumpur, 1994, para 20.
- MIC, The New Economic Policy and Malaysian Indians: MIC Blueprint, MIC Pusat, Kuala Lumpur, 1974, hlmn 14
- Malaysia, The Second Outline Perspective Plan, 1991-2000, Jabatan Perangkaan Negara, Kuala Lumpur, 1991, hlm 46.
- Pathmanathan, M. “Comparative Analysis of the Economic Position of The Malaysian Indian Between 1970 and 1986.” Kertas dibentangkan di Seminar Indian Chamber Of Commerce, Pulau Pinang, ms.9.
10.0 LAMPIRAN
Temuduga dengan En.Arivind
[1] Malaysia, Rancangan Malaysia Kedua, Jabatan Percetakan
Negara, Kuala Lumpur, 1970, ms.1.
[2] https://ms.wikipedia.org/wiki/Peristiwa_13_Mei
diakses pada 25 September 2015
[3] http://kerajaanrakyat.blogspot.my/2012/08/keganasan-kaum-cina-dalam-tragedi.html
diakses pada 25 September 2015
[4] Edmund Terence Gomez (1994), Political business: Corporate
involvement of Malaysian political parties, Paperback, Malaysia.
[5] Arasaratnam, S. 1970. Indian in Malaysia and Singapore. Kuala
Lumpur
[7] Untuk maklumat lanjut, rujuk Fuller, B., “What School Factors Raise
Achievement in the Third World”. Review of Educational Research 57, No. 3,
1987, hlm 255-292.
[8] Kajian luar yang dijalankan oleh pengkaji pada 2.12.1997;
Marimuthu, T., op.cit., hlm 469; Ucapan
Dasar Presiden MIC, Perhimpunan Agung MIC Yang Ke-33, MIC Pusat, Kuala
Lumpur, 20-21 Julai, 1985.
[9] New Straits Times, 5 Januari 1989.
[10] Laporan Tahunan Perhimpunan Agung MIC Yang Ke-26, 1976, MIC Pusat,
Kuala Lumpur, 1976, hlm.18
[11] Edited by Sandhu K.S, Mani A : Indian Communities In SouthEast
Asia, ms.467
[12] Chandrasekhagan & Marimuthu , An inquiry into the state of
food, nutrition and health in plantations: 1980
[13] Unit Perancangan Sosio-Ekonomi. Sosio-Economic Study of Rubber
Estate Workers, Unit Perancangan Sosio-Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri,
Kuala Lumpur April 1981. Ms.vi
[14] Kerajaan Malaysia, Dasar Ekonomi Baru Untuk Pembangunan Negara,
ms.45
[15] Oorjitham, Susan K.S 1993 “
Urban Working-Class Indians In Malaysia.” Indian Communities In Southeast Asia, Eds., Santhu, K.S. dan
A.Mani, ISEAS & Times Academic Press, Singapore, 1993.
[16] Temubual dengan Encik Arivind di ibu pejabat MIC pada 31 September
2015.
[17] Khoo Kay Kim, Alias Mohamed, “ menjinakkan Murid-Murid Sekolah”,
Masalah Sosial dan Politik Di Malaysia, Gateway Publishing House Sdn.Bhd, Kuala
Lumpur, 1984, hlm 19
[18] Chamhuri Siwar,”Pembasmian Kemiskinan Dalam Jangkamasa DEB:
Beberapa Isu dan Masalah.”Dasar Ekonomi Baru dan Masa Depannya, eds.
Khadijah Muhamed dan Halimah Awang, Persatuan Sains Sosial Malaysia, Kuala
Lumpur, 1991, ms.29.
[19] Chandra Muzaffar, the NEP and the Eradication of Poverty,
Aliran, Pulau Pinang, 1989.
[20] Khadijah Muhamed dan Halimah Awang, eds., Dasar Ekonomi Baru dan
Masa Depannya, Persatuan Sains Sosial Malaysia, Kuala Lumpur, 1991. ms 5
[21] INSAN, Sucked Oranges: The Indian Poor In Malaysia, INSAN,
Petaling Jaya, 1989, ms.2.
[22] Ibid.
[23] Malaysia, Unit Perancangan Ekonomi, Dasar Ekonomi Baru –
Prestasi 1986-88 dan Prospek, 1988-90, Kuala Lumpur, 1989.ms,44
[24] MIC, Pusingan Kedua Wawasan 2020 dan Kaum India, Kuala
Lumpur, 1994, para 20.
[25] MIC, The New Economic Policy and Malaysian Indians: MIC Blueprint,
MIC Pusat, Kuala Lumpur, 1974, hlmn 14
[26] Malaysia, The Second Outline Perspective Plan, 1991-2000, Jabatan
Perangkaan Negara, Kuala Lumpur, 1991, hlm 46.
[27] Pathmanathan, M. “Comparative Analysis of the Economic Position of
The Malaysian Indian Between 1970 and 1986.” Kertas dibentangkan di Seminar
Indian Chamber Of Commerce, Pulau Pinang, ms.9.
No comments:
Post a Comment