1.0
Pengenalan
Masyarakat
India di Malaysia merupakan etnik yang ketiga terbesar di Malaysia dimana
mereka juga kaya dengan ciri-ciri kebudayaan mereka dan masih mengekalkan
kebudayaan tersebut sehinggga kini. Masyarakat India hijrah dari India ke
Malaysia semasa zaman penjajahan British di Malaya. Tetapi, sumber-sumber
sejarah dan juga kajian membuktikan bahawa kaum India telah tiba di Malaysia
sejak zaman keagungan dinasti chola. Selain itu, secara amnya masyarakat India
di Malaysia berasaskan budaya masyarakat selatan dan hal ini telah mendorong
masyarakat India supaya kekalkan budaya mereka sehingga kini dimana
institusi-institusi agama juga telah menjadi factor bagi perkembangan budaya
masyarakat India di Malaysia.
Agama
merupakan fenomena penting dalam kehidupan manusia, dimana mereka bukan sahaja
mengenal Tuhan tetapi juga memberi kesejahteraan hidup. Fenomena ini juga boleh
mengaitkan sebagai hubungan antara manusia dengan sesuatu kekuasaan luar biasa
yang dianggap dapat memberikan perlindungan. Selain itu, agama juga merupakan cara
untuk mengwujudkan keyakinan bagi yang menganut dan amalan yang diwujudkan oleh
sesuatu kelompok atau masyarakat. Tidak dapat dinafikan bahawa agama mengajar
etika dan membangunkan ikatan sosial sehingga wujudnya masyarakat berkelompok.
Institusi-institusi
agama merupakan tempat ataupun struktur bagi masyarakat India dimana mereka
dapat mempelajari dan merupakan cara untuk mempertahankan budaya mereka.
Institusi agama juga mempunyai mekanisme sosial daripada persatuan yang mengawasi
tingkah laku dua atau lebih. Budaya juga
boleh definiskan sebagai paten aktiviti manusia dan struktur simbol yang
merupakan salah satu cara juga memberikan kebaikan kepada aktiviti-aktiviti tersebut.
Institusi agama memainkan peranan penting dalam pembangunan agama India yang
juga cara untuk mendirikan akhlak yang berjaya di setiap langkah mereka.
Pembangunan institusi agama atau budaya masyarakat India di Malaysia dalam
pelbagai aspek dan akan menjadi cara yang senang untuk mempertahankan setiap
budaya mereka.
Terdapat
beberapa institusi-institusi agama yang terdiri juga daripaa kuil-kuil dan
persatuan – persatuan agama. Antara institusi – institusi agama di Malaysia
yang bergiat cergas adalah Pure life society, Temple of Fine Arts, Hindhu Saiva
Sangam, Vivekanda Asharam, Devine life society, Arulnery Thirukottam, Malaysia
Hindu Iyakkam, Saiva Sithantha Church, Saiva Sithantha Mandram, Agathiyar
Sanmarkam Sangam, Vallalar Mandram, Ramakrishan Mission, Hindu’s Saba dan
sebagainya.
2.0
Temple
of Fine Art
Temple
of Fine Arts merupakan salah satu institusi agama yang mempertahankan budaya masyarakat
India di Malaysia. Mereka juga memainkan peranan penting dalam mengekalkan
setiap tradisi masyarakat India. Temple of Fine Arts merupakan tempat yang
melingkungi dengan tradisi masyarakat India dimana setiap bakat dapat
dikembangkan dengan mempelajari alat muzik tradisional dan juga tarian
tradisional kaum India. Mereka memperluaskan tempat pembelajaran bagi masyarakat
India dimana mereka dapat mengenali ataupun mengetahui setiap tradisi mereka.
Temple of fine arts juga merupakan sekolah yang mengajar pelajar-pelajar setiap
cara untuk mereka belajar mengenai ini. Selain itu, mereka juga mempraktiskan
setiap cara ataupun ajaran di sekolah mereka supaya pelajar – pelajar di
sekolah mereka juga dapat mengikuti. Sekolah boleh dikategorikan sebagai salah
satu institusi yang terkenal dengan guru – guru yang mahir dalam pengetahuan
muzik ataupun tarian India dan ada juga di mempunyai ijazah dalam bidang –
bidang tersebut. Mereka juga guru – guru yang berpengalaman dalam bidang ini.
3.0
Kuil
Kuil
merupakan tempat keagamaan masyarakat India yang distruktur bagi aktiviti yang
berasakan keagamaan dan juga kerohanian seperti memuja setiap dewa kepercayaan
masing – masing. Kuil juga membayangkan rumah para dewa yang menyambung
geometri langit dan bumi. Pembinaan kuil ditakrifkan sebagai alam semesta dan
prinsip pembinaan, bentuk, dan perhiasan. Selain itu, masyarakat India juga mempercayai
upcara yang berlaku di dalamnya adalah untuk mencapai keluhuran. Dari segi
binaan, kuil Hindu adalah seni purba yang lahir daripada kepercayaan dan budaya
yang ulung. Kuil Hindu juga mewakili badan manusia di mana kepala kuil menuju
ke barat dan kakinya menuju ke sebelah timur. Kuil memainkan peranan penting
sebagai institusi agama dalam mempertahankan budaya masyarakat India di
Malaysia. Kuil mengajar ataupun menganut
setiap dewa dengan mempraktiskan setiap ajaran agama yang bermaksud kuil dapat memgajar
ajaran agama yang dipraktiskan oleh mereka dengan lebih mendalam kepada setiap
penganut.
Selain
daripada menganut, kuil juga merupakan tempat yang mempunyai semua nilai
positif yang juga mengalihkan tenaga negatif di dalam badan penganut. Ini dapat
membantu masyarakat India terutamanya remaja untuk tidak mengikuti jalan hidup
yang boleh menyebabkan mereka pengaruh terhadap benda – benda yang tidak sihat.
Ketenangan dan kesihatan juga memainkan peranan penting bagi penganut yang
mengkunjungi kuil dimana mereka dapat memperolehi ketenangan dalam hidup mereka
yang mempunyai pelbagai rintangan hidup setiap hari.
4.0
Pemakanan
Pemakanan
tradisional masyarakat India dapat dipertahankan dengan adanya institusi –
institusi agama di Malaysia. Amalan memasak makanan tradisional dapat
dikekalkan kerana institusi – institusi agama masyarakat India di Malaysia. Ini
menunjukkan bahawa institusi – institusi agama mengambil pelbagai langkah yang
perlu untuk mengekalkan amalan memasak pakaian tradisional bagi perayaan
ataupun bagi mana – mana pemujaan. Salah satu budaya pemakanan masyarakat India
ialah makan makanan yang beralaskan daun pisang. Makanan yang biasanya makan
beralaskan daun pisang adalah nasi putih bersama – sama dengan aneka sayuran,
kari daging, atau ikan, jeruk dan papadum. Secara tradisionalnya, ia dimakan
dengan mengunakan tangan kerana yang dapat membantu penghadamanan makanan
dengan lebih cepat. Budaya ini masih dapat dikekalkan di Malaysia ekoran
daripada amalan tersebut masih diamalkan di kuil – kuil tempatan. Walaupun pada
zaman yang serba moden ini, pemakanan beralaskan daun pisang tidak dikira
sebagai sesuatu yang memalukan di kalangan masyarakat India tetapi ia merupakan
budaya kebanggaan masyarakat India di Malaysia.
Selain
itu, daun pisang juga digunakan kerana mereka percaya bahawa nasi yang panas
dihidangkan di atas daun pisang akan melepaskan lapisan dan daun pisang juga
dapat memyelerakan makanan yang dihidang. Walaupun kini kebanyakkan kuil di
kawasan bandar menggunakan pinggan dan kertas untuk mengalaskan makanan ekoran
daripada kesulitan untuk mendapatkan daun pisang di kawasan bandar tetapi
mereka masih menyembah makanan kepada patung – patung berhala dengan beralaskan
daun pisang. Tetapi kuil – kuil di kawasan pedalaman masih menggunakan daun
pisng untuk mengalaskan makanan kepada penganut – penganutnya kerana mereka
dengan mudah mendapatkan bekalan daun pisang berbanding di kawasan bandar.
Secara tidak langsung, amalan ini bukam sahaja menarik minat masyaraakat India
di Malaysia tetapi juga telah menarik minat masyarakat bukan India seperti kaum
Cina dan Melayu untuk makan dengan beralaskan daun pisang. Selain itu, budaya
memakan dengan menggunakan tangan masih lagi dipelihara melalui institusi –
institusi agama terutamanya di kuil. Ini disebabkan, jika makan di kuil mereka
kena menggunakan tangan untuk maka. Walaupun penggunaan tangan bukan sesuatu
yang diwajibkan di kuil – kuil tetapi biasanya di kuil tidak disediakan
kemudahan sudu dan garpu untuk makan. Oleh yang demikian penganut – penganut
terpaksa gunakan tangan untuk makan di kuil. Secara tidak langsung ia telah
menggalakkan masyarakat India untuk menggunakan tangan dan daun pisang untuk
makan, lalu memelihara budaya kita.
Institusi
– institusi agama juga memainkan peranan penting dalam menghidangkan makanan
tradisional bagi setiap perayaan ataupun majlis – majlis yang berasaskan
tradisi. Hal ini dapat mempertahankan makanan tradisional India dimana orang
lain dapat dipengaruhi untuk menikmati makanan tradisional yang disediakan dan
juga dapat memupuk semangat untuk mempertahankan tradisi tersebut. Pada masa
sesuatu perayaan seperti Ponggal, Thaipusam, dan Tirukartigai, kuil-kuil akan
menghidangkan makanan tradisional seperti manisan masyarakat India yang paling
banyak digunakan iaitu nasi ponggal, laddu, payasam, kesari dan lain – lain. Selain
daripada itu, setiap persatuan Hindu yang terdapat di Malaysia seperti Pure
Life Society juga akan menghidang
makanan tradisional masyarakat India seperti thosai, idli, vadai dan payasam semasa
mereka menganjurkan sesuatu program. Bagi orang ramai yang menghadiri program
seperti ini dapat memperolehi pengetahuan di samping itu mereka juga dapat
menikmati makanan tradisional mereka sejak turun – temurun. Oleh itu, institusi
– institusi agama memainkan peranan untuk mempertahankan budaya melalui cara
seperti yang telah diteraikan di atas.
5.0
Pemakaian
Pemakaian
setiap masyarakat merupakan elemen yang penting dimana mereka dapat
merefleksikan budaya mereka melalui pemakaian pakaian tradisional. Institusi –
institusi agama memainkan peranan yang penting dalam mempertahankan budaya
pemakaian di kalangan masyarakat India supaya semua orang dapat mengenali
budaya mereka dengan lebih luas. Cara yang telah dipraktiskan untuk mengekalkan
tradisi pemakaian pakaian tradisional mereka adalah melalui tradisi memakai
pakaian tradisional tersebut ke kuil-kuil. Pakaian tradisional yang dipakai
oleh masyarakat India ke kuil merupakan sesuatu yang penting ataupun tradisi
yang diwarisi sejak turun – temurun dan juga merupakan sesuatu yang telah ikuti
oleh setiap orang. Antara pakaian tradisional masyarakat India adalah terdiri
daripada sari, dhoti, pavada thavani, jippa dan sebagainya. Sari merupakan
pakaian tradisional masyarakat India yang dipakai oleh kaum wanita. Sebidang
kain berukuran 5 hingga 6 ela panjang dipadankan dengan kain dalam yang
berwarna seakan – akan kain tersebut, serta blaus yang bersama warna sama atau
setentang dengannya.
Kain
sari ini dililit pada badan dengan bahagian hujungnya yang bersulam diletak di
atas bahu kiri dan sari diperbuat daripada pelbagai jenis corak, dan warna kain
yang sememangnya indah. Manakala dhoti
merupakan pakaian tradisional bagi kaum lelaki, pakaian ini diperbuat daripada
kain empat segi yang berwarna putih yang panjang. Kain tersebut dililit di
bahagian pinggang dan diikat pada celah paha dan kemudian disangkutkan pada
bahu. Amalan pemakaian pakaian tradisional India dapat dikekalkan di kalangan
masyarakat India di Malaysia walaupun pada zaman yang serba moden ini, pengaruh
pakaian moden seperti pemakaian jeans dan t-shirt berleluasa di kalangan
masyarakat India terutama di kalangan golongan remaja wanita. Memang ramai
antara mereka yang tidak dapat memakai pakaian tradisional seperti pakaian
harian mereka kerana mereka rasa tidak selesa semasa mereka pergi ke tempat
kerja.
Institusi
– institusi juga menganjurkan pertandingan – pertandingan seperti thevaram dan
bhajan yang mewajibkan setiap peserta memakai pakaian tradisional yang lengkap.
Pakaian juga diwajibkan sebagai salah satu syarat penyertaan dalam pertandingan
seperti itu. Peraturan seperti ini telah mengalakkan masyarakat India untuk
memakai pakaian tradisional mereka terutamanya di kalangan pemuda yang kian
terpengaruh dengan pakaian moden. Mereka berfikiran bahawa ia menjadi satu
kewajiban untuk memakai pakaian tradisional semasa ke kuil dan juga semasa
menghadiri majlis perkhawinan ataupun mana-mana majlis yang berasaskan tradisi.
Setiap orang yang menghadiri perkhawinan akan berpakaian tradisional dan juga
ke setiap majlis yang lain. Pengantin perempuan dan pengantin lelaki juga akan
berpakaian tradisional sehingga mereka memenuhi setiap adat perkhawinan. Hal
ini juga mendorong atau mengalakkan masyarakat India mengelakkan pakaian
tradisional.
Di
samping itu, ia menjadi satu mentality di kalangan kebanyakan orang dalam
masyarakat India dimana mereka akan memakai pakaian tradisional semasa pergi ke
kuil kerana mereka berpendapat bahawa pakaian tradisional merupakan pakaian
yang sesuai untuk dipakai semasa menghadiri setiap upacara atau pemujaan yang
dijalankan di kuil. Oleh kerana hal ini telah dipraktiskan, institusi –
institusi agama percaya bahawa mereka dapat mengekalkan budaya masyarakat India
secara tidak langsung sehingga generasi yang akan datang. Maka, institusi –
institusi agama ini dapat mempertahankan budaya pemakaian masyarakat India yang
telah diwarisi secara turun-temurun melalui cara yang telah diikuti sejak zaman
dahulu.
6.0
Kesenian
Bukan
sahaja pemakaian ataupun pemakanan yang memainkan peranan dalam mempertahankan
budaya masyarkat India Malaysia malah kesenian juga memainkan peranan yang
penting untuk mempertahankan budaya masyarakat India. Kesenian merupakan
sesuatu yang menyerlahkan budaya kaum tersebut di mana kesenian seperti mana yang
telah diwarisi oleh kaum tersebut. Kesenian masyarakat India terdiri daripada
alat muzik dan tarian tradisional. Alat muzik masyarakat India ialah veenai,
tabala, sittar dan sebagainya. Veenai bernama sempena nama Tuhan Hindu
Saraswati yang selalu digambarkan sedang bermain alat muzik ini dan digunakan
dalam persembahan muzik di setiap upacara. Tabala pula adalah sejenis alat
perkuasi dalam ensemble muzik tradisional India yang dimainkan secara solo atau
mengiringi upcara keagamaan, persembahan, barathanatyam, perkahwinan dan
sebagainya. Manakala, tarian tradisional masyarakat India adalah seperti
baratham, tarian peacock, dan tarian kollam.
Tarian
baratham merupakan tarian klasik India yang merangkumi penuh dengan tradisi dan
untuk mempelajari tarian barathan ini akan mengambil masa bertahun-tahun kerana
terdapat pelbagai gerakan tangan, kaki, dan mata yang harus dipelajari demi
untuk mempersembahkan tarian warisan lama yang dihormati ini secara lengkap.
Temple fine of arts merupakan sebuah institusi yang mempraktiskan semua ini dan
juga mengajar alat muzik tradisional masyarakat India dan juga tarian
tradisional masyarakat India. Dengan mempunyai institusi – institusi seperti
ini, masyarakat India dapat mengenali dan mempelajari kesenian tradisional mereka
yang akan juga menarik minat semua untuk mempertahankan dan memlihara kesenian
tersebut sentiasa. Selain itu, pertandingan – pertandingan yang bersasaskan
kesenian perlu dianjurkan di kalamgan pelajar supaya ramai yang dapat mengasasi
kemahiran mengunakan alat muzik tersebut dan juga tarian tradisional dapat
dipelihara.
Kuil
–kuil ataupun institusi – institusi juga perlu menganjurkan pertandingan
bhajan, tarian, devaram dan melukis kolam pada hari – hari istimewa dewa
seperti navarathiri, kandasasti, Thaipusam dan lain – lain. Cara ini dapat
membantu untuk memupuk minat di kalangan pelajar dan juga dewasa untuk
menyertai dan meluaskan lagi kemahiran mereka dalam bidang kesenian. Manakala,
pertandingan devaram dan bhajan memainkan peranan dalam pengekalan sanggetham
iaitu lagu – lagu suci yang perlu dinyanyikan dengan “suthi” dan “pann” yang
betul. Kuil – kuil juga turut memelihara kesenian masyarakat India iaitu
nathasvaram, meelam, urumy, dan sebagainya. Kesenian masyrakat India seperti
ini selalunya dimainkan di perayaan istimewa seperti Thaipusam, perayaan
tahunan kuil, upacara atau pemujaan. Alat muzik ini membawa atau mempraktiskan
kemahiran mengunkan alat muzik tersebut dengan ajaran yang telah diwarisi sejak
turun – temurun dimana mereka juga mempunyai institusi-institusi tersendiri
yang mengajar cara untuk mengunakan alat – alat muzik tersebut. Dengan itu,
amalan – amalan seperti ini dapat membantu atau menjalankan tanggungjawab
mereka untuk mengekalkan budaya kesenian masyarakat India di Malaysia.
7.0
Bahasa
Bahasa
memainkan peranan penting dalam mempertahankan budaya masyarakat India di
Malaysia kerana bahasa yang akan membezakan kaum dimana setiap kaum mempunyai
bahasa mereka tersendiri. Pengekalan dalam pengunaan bahasa Tamil sebagai
bahasa pengantaraan di kalangan masyarakat India adalah sesuatu yang tidak
dapat dinafikan. Institusi – institusi agama telah memainkan peranan yang besar
untuk mengekalkan bahasa tamil sebagai bahasa penghantar. Pada masa sekarang,
ramai ibu bapa yang hantar anak – anak mereka ke sekolah kebangsaan dan bukan
sekolah tamil, ini menunjukkan sesuatu yang tidak bagus kerana ibu bapa perlu
hantar anak – anak mereka ke sekolah yang berasas kepada bahasa mereka supaya
anak – anak mereka dapat berfasih bahasa mereka dan anak – anak juga dapat
membaca serta menulis di dalam bahasa mereka. Malahan dalam kehidupan harian
masyarakat India juga turut kesuntukan peluang untuk berkomunikasi dalam bahasa
tamil, memandangkan di sekolah dan tempat kerja lazimnya bahasa melayu dan bahasa
Inggeris akan digunakan sebagai bahasa penghantar.
Hal
ini dapat diselesaikan kerana wujudnya institusi – institusi agama, mereka
memberikan peluang yang cerah kepada masyarakat India untuk menjadikan bahasa
tamil sebagai bahasa penghantar. Contohnya, persatuan – persatuan seperti Saiva
Sithanda Mandram dan Saiva Sithanda Church menggunakan teksnya yang berada
dalam bahasa tamil. Selain itu,
persatuan Hindu Sangam juga turut memainkan peranan dalam memelihara bahasa tamil,
mereka mengendalikan kursus – kursus terutamanya dalam bahasa tamil. Persatuan
– persatuan ini akan mengunakan bahasa tamil sebagai bahasa penghantar di mana
mereka selalu menguna bahasa tamil bagi setiap majlis yang dilancarkan oleh
mereka kerana bagi mereka bahasa tamil merupakan bahasa yang perlu dipraktiskan
dan bahasa tamil adalah bahasa ibunda bagi mereka.
Manakala,
Persatuan Pure Life Society and Divine Life Society mengunakan bahasa Inggeris
sebagai bahasa penghantar tetapi mereka masih mengunakan bahasa tamil semasa
mereka mengucap di sesuatu majlis ataupun ceramah. Hal ini menunjukkan bahawa
mereka memainkan peranan dalam mengekalkan bahasa tamil sebagai bahasa
penghantaraan. Persatuan – persatuan ini secara tidak langsung mengalakkan
masyarakat India untuk mempelajari bahasa tamil dan mempraktiskan bahasa tamil
sebagai bahasa penghantar yang juga mengungkit minat bagi pelajar yang bukan
dari sekolah tamil untuk mempelajari bahasa tamil dengan lebih luas lagi.
Terdapat juga organisasi yang memnitikberatkan pengajaran falsafah saiva
sithantham. Mereka memberi keutamaan untuk mempelajari atau mengetahui mengenai
bahasa tamil dengan lebih dalam. Mereka juga menekan pelajar dan masyarakat
India untuk mengunakan bahasa tamil sebagai bahasa penghantar dan sebagai
bahasa yang mereka memberikan kepentingan selalu. Malaysia Hindu Sangam
merupakan organisasi yang menjalankan aktiviti – aktiviti agama dengan
mengunakan bahasa tamil sebagai bahasa penghantaran dan mereka juga mempunyai
beberapa cawangan di seluruh Negara. Mereka mengedar majalah atau risalah yang
dicetak dalam bahasa tamil. Oleh itu, terdapat banyak intitusi – intitusi agama
yang memainkan peranan untuk mengekalkan bahasa sebagai bahasa penghantar.
8.0
Persaudaraan
Institusi
– institusi agama juga memainkan peranan penting dalam mempertahankan
persaudaraan yang budaya India di Malaysia dimana mereka akan berkumpul di kuil
atau tempat yang mengadakan upacara. Mereka akan berkumpul untuk membersihkan
kawasan kuil dan juga menyediakan bahan – bahan yang akan digunakan bagi
pemujaaan ataupun upacara yang akan dijalankan pada hari tersebut. Semua
penduduk kawasan dan lading – lading tersebut akan bergotong-royong
membersihkan tempat ibadat mereka dan menyediakan setiap keperluan dari segi
barangan dan tenaga pekerja. Di samping itu, persatuan turut ditubuhkan di
ladang untuk menjaga hal – hal agama di ladang tersebut. Persatuan – persatuan
ini dapat telah mengambil beberapa langkah yang perlu supaya segala kebajikan
dan juga hubungan antara penduduk supaya mereka sentiasa bersama dan bersatu.
Untuk lebih memastikan kebajikan dan hubungan antara majikan dijaga, ceramah
dan bengkel mengenai beberapa kemahiran telah dianjurkan supaya orang ramai
dapat menyertai dan berinterkasi dengan satu sama lain. Cara ini dapat membantu
persatuan tersebut dimana hubungan diantara mereka dapat dikekalkan. Oleh itu,
institusi – institusi agama dapat membantu dalam mempertahankan budaya India di
Malaysia.
9.0
Nilai
– nilai murni
Setiap
kaum mempunyai nilai-nilai murni mereka yang tersendiri dimana mereka
mempraktiskan nilai-nilai murni tersebut dalam kehidupan harian mereka. Nilai –
nilai murni juga merupakan ajaran agama bagi setiap situasi yang semua hadapi. Antara
nilai – nilai murni yang dipupuk atau diikuti oleh masyarakat India adalah
nilai bertanggungjawab. Masyarakat India memegang kepada konsep dimana setiap
orang perlu bertanggungjawab melaksanakan tugas mereka atau mereka perlu
berkerja keras dengan sentiasa mengingati setiap tanggungjawab yang mereka mempunyai
di hidup mereka. Oleh itu, mereka mematuhi nilai tanggungjawab dengan berkerja
keras bagi setiap halangan yang ditempuhi oleh mereka. Selain daripada itu,
nilai murni hormat-menghormati juga merupakan salah satu yang diamalkan oleh masyarakat India di
Malaysia. Banyak persatuan yang mengadakan ceramah yang berasaskan dan
menekankan supaya menghormati ibu bapa kita.
Ceramah
– ceramah seperti ini akan menimbulkan rasa hormat kepada ibu bapa terutama di
kalangan generasi muda yang kini kian luntur akhlak moralnya. Di samping itu,
penggunaan falsafah Hindu contohnya seperti “Maatha, Pitha, Guru, dan Deivam”
masih digunakan dalam setiap institusi untuk menimbulkan rasa hormat ke atas
keempat – empat golongan tersebut. Secara amnya, institusi – institusi agama
menekankan ibu bapa perlu disanjung seperti Tuhan, guru adalah yang mendapat
memberi ilham tentang dunia khairat. Hal ini dapat dilihat semasa perayaan atau
upcara mereka dimana anak – anak muda akan meminta restu daripada ibu bapa
sebelum melakukan aktiviti agama atau pada hari – hari istimewa seperti hari
deepavali, pada hari lahir dan sebagainya tetapi ini tidak bermaksud bahawa
anak – anak tersebut boleh meminta restu hanya pada hari – hari istimewa
sahaja, padahal mereka boleh meminta restu pada bila – bila masa.
Mereka
akan mendapat pahala setiap kali mereka mendapatkan restu. Guru pooja juga
dipraktiskan oleh masyarakat India dimana mereka memuja guru. Pemujaan mereka
yang mengorbankan diri untuk mencipta falsafah – falsafah iaitu mereka yang
berfikiran luas atau tinggi. Nilai – nilai murni ini telah disemai di dalam
setiap golongan masyarakat Hindu dan dipraktiskan sebagai tuju hala hidup. Oleh
itu, institusi – institusi agama telah memainkan peranan yang penting dalam
menyemai nilai – nilai murni dalam kalangan masyarakat India di Malaysia.
10.0
Kesimpulan
Institusi
– institusi agama memainkan peranan penting dalam pembangunan masyarakat dan
budaya India di Malaysia. Setiap persatuan atau institusi agama yang berasaskan
budaya India dan juga pembangunan masyarakat India telah mengambil langkah yang
sebanyak mungkin supaya setiap orang dapat mengenali budaya mereka dan juga mewarisi
setiap tradisi yang telah diamalkan sejak turun – temurun. Adat atau tradisi
yang memberi identity bagi setiap kaum perlu sentiasa dipraktiskan atau
ditekankan walau bagaimanapun, hal ini kerana ia merupakan sesuatu yang perlu
sentiasa dihargai dan dikekalkan sehingga generasi yang akan datang. Selain
daripada itu, institusi – institusi agama juga melahirkan banyak pelajar yang
mempunyai pengetahuan mendalam mengenai agama dan budaya mereka. Ramai yang
dapat manfaat daripada institusi – institusi seperti ini dimana mereka boleh
meluaskan pengetahuan mereka dan mereka juga akan pelihara setiap perkara yang
telah dipelajari. Kesimpulannya, insitusi – institusi lain juga memainkan
peranan dalam pembangunan masyarakat dan budaya India selain insitusi agama. Mereka
menekankan sebanyak mungkin setiap tradisi, praktis atau amalan melalui
persatuan supaya ia dikenali dan dipraktiskan selalu.
11.0
Rujukan
No comments:
Post a Comment