1.0 PENGENALAN
Setiap manusia di dalam dunia ini tidak akan lari
daripada menjadi seorang pengurus ataupun diurus oleh orang lain. Baik daripada
seorang kanak - kanak kecil hingga kepada seorang dewasa, manusia sebenarnya
secara tidak langsung akan diberi peranan menjadi seorang pengurus atau seorang
yang diuruskan oleh orang lain. Baik dari segi urusan
peribadi,kerja,rumahtangga dan juga pendidikan, kita secara tidak langsung
telahpun menjadi pengurus kepada diri kita sendiri ataupun kepada diri orang
lain.
Menurut Rahim Abdullah (1994), pengurusan adalah
aktiviti yang melibatkan usaha merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal
serta penglibatan anggota yang berada di organisasi untuk sama – sama berusaha
ke arah matlamat yang satu. Pendapat ini juga disokong dengan definisi
pengurusan yang telah dibuat oleh George R. Terry(1953) yang mendefinisikannya sebagai
satu proses yang terlibat dengan perancangan, pengorganisasian,”actuating”
ataupun kepimpinan dan pengawalan.
1.1 LATAR BELAKANG ORGANISASI
Saya telah memilih MST Golf Sdn Bhd
sebagai organisasi untuk dijadikan sebagai bahan analisis tugasan ini. Sejarah
MST Sdn Bhd berikut ,
Tahun
awal
Syarikat ini ditubuhkan sebagai Masinthai Sdn. Bhd
pada tahun 1989 oleh pengasas kami, Ng Yap dan KP Rendah menceburi perdagangan
am dan pemasaran. Satu kebetulan apabila beberapa kelab-kelab golf yang
digunakan di New York City membawa kepada keputusan untuk menghantar batch
kelab ke KL semula untuk jualan-pada tahun 1990. Ia terbukti berjaya dan dengan
itu, jalan golf mula terbentuk. Pada tahun 1991, outlet runcit yang pertama
telah dibuka di TTDI, KL. Nasib dalam perniagaan golf terus dimeteraikan dengan
perubahan rasmi nama syarikat untuk MST Golf Sdn. Bhd pada tahun 1992.
Tumbuh dan Berkembang
Maju
Menyedari runcit golf sebagai perniagaan teras, MST
GOLF meneroka pelbagai portfolio dan sentiasa mencari peluang-peluang baru.
Kerjasama dengan JUSCO pada tahun 1997 menyebabkan pertama MST kaunter golf
GOLF itu, membuka pintu kepada penonton golf yang lebih luas. Kerjasama lebih
rapat dengan Parkson Departmental Store pada tahun 2002 memulakan penguasaan
MST Golf dalam peruncitan golf di kedai-kedai jabatan. Pada tahun 2001, MST
GOLF itu membuka kedai pertama pro di kelab golf dan negara. Dalam semangat
yang lebih berani dan yakin, pertama MST GOLF Superstore dibuka pada tahun 1999
di tengah-tengah krisis kewangan Asia. Ia adalah satu pertaruhan yang dibayar,
meningkatkan MST GOLF ke tahap yang lebih tinggi.
Kekal memberi tumpuan kepada perniagaan golf, MST
GOLF mula pemborongan peralatan golf, aksesori dan pakaian pada tahun 1993,
tidak lama selepas memperoleh hak pengedaran itu pertama dari Austad ini
Amerika Syarikat dalam penerokaan 1992. MST GOLF ini lagi termasuk memandu
pengurusan rangkaian pada tahun 1993, pelesenan pakaian pada tahun 1996,
disesuaikan korporat produk pada tahun 2001 dan pengurusan acara pada tahun
2002.
Dengan semangat yang lebih besar, MST GOLF menceburi
perniagaan akademi golf pada tahun 2001 dengan pengambilalihan Wilding Golf,
yang kemudian dijenamakan semula sebagai Pusat Pembelajaran Pro Tour Golf pada
tahun 2005 dan akhirnya MST GOLF Academy pada tahun 2011. Menyedari permintaan
untuk perkhidmatan teknikal khusus, MST Golf Tech Shop dikandung 2005 sebagai
berdedikasi pusat pembaikan teknikal untuk pembaikan, pemasangan adat dan kelab
pelarasan.
Melangkah
Serantau
Dengan kejayaan dan cetak biru dalam tanah rumah,
MST Golf telah pemutus mata bercita-cita tinggi untuk berkembang di rantau.
Pada tahun 2000, MST GOLF memulakan penerokaan luar negara pertama ia di
Singapura. Ini diikuti dengan di-jalan ke Thailand pada tahun 2002 dan Vietnam
pada tahun 2005
Kini
Hari ini, MST GOLF adalah nama yang
terkemuka di kalangan komuniti golf, yang beroperasi dalam rantaian runcit golf
terbesar dengan lebih daripada 50 kedai-kedai runcit, memandu julat dan
akademi, di seluruh Malaysia, Singapura, Thailand dan Vietnam. Dengan
kakitangan seramai hampir 300, MST GOLF telah berkembang daripada sebuah
syarikat kecil keusahawanan kepada kumpulan serantau syarikat
2.0 PERANAN PENGURUS
DALAM MST GOLF SDN BHD
Pengurus merupakan tonggak utama
dalam sebuah organisasi. Oleh
kerana pengurus itu mempunyai pangkat sebagai seorang ketua unit organisasi, kita pernah mendengar
kata-kata seperti: "Masalah yang timbul itu adalah daripada pengurus “. Pernyataan
seperti ini dimaksudkan kepada mereka yang menduduki tingkat atas di dalam
organisasi, padahal kelemahan dan masalah yang timbul itu berpunca dari semua
pihak pada peringkat pengurusan. Dalam konteks pengurusan, Henry Mintzberg (1975),
mengatakan peranan pengurus terbahagi kepada tiga bahagian iaitu peranan
sebagai pembuat keputusan, peranan sebagai penyebar atau penyampai maklumat,
dan peranan sebagai penghubung atau orang perantaraan.
2.1 MEMBUAT KEPUTUSAN
Keputusan yang dibuat oleh pengurus adalah
melibatkan masa depan sesebuah organisasi, dan ini adalah sesuatu yang amat
sukar diramal. Keputusan merupakan kesimpulan terbaik yang diperoleh setelah
mengenalpasti pelbagai alternatif.
Williams (2000) menyatakan, keputusan yang bijak adalah keputusan yang
dibuat melalui proses khusus. Ia
diasaskan pada nilai dan persepsi pembuat keputusan serta melibatkan alternatif
yang dipertimbangkan secara teliti dan berasaskan pilihan di sepanjang
penilaian semula secara berkala berkenaan dengan keputusan yang diambil serta
mengambil kira kesan yang berlaku.
Selain itu kebanyakkan keputusan melibatkan beberapa konflik ataupun
rasa tidak puas hati. Bahagian yang
dianggap sukar dalam membuat keputusan ialah mendapatkan penyelesaian yang
positif serta dapat diimbangi dengan risiko yang mungkin timbul. Pada amnya, para pengurus membuat keputusan
berdasarkan kepada informasi-informasi yang terdapat pada masa kini dan ianya
dilakukan dalam tiga persekitaran iaitu:
2.1.1 Pembuatan Keputusan
Dalam Keadaan Kepastian
Dalam persekitaran pembuatan keputusan dalam keadaan
kepastian ini, maklumat adalah mencukupi untuk setiap alternatif. Ini bermaksud maklumat tersebut adalah
lengkap dan boleh dipercayai. Pengurus mengetahui kepentingan setiap alternatif
serta memahami dan menjangka hasil terakhir setiap alternatif. Keadaan ini
adalah ideal dalam menyelesaikan masalah dengan cabaran utama pengurusan adalah
mengkaji setiap alternatif dan memilih penyelesaian terbaik. Walaupun beberapa
masalah akan timbul, ia boleh dihadapi dan ditangani agar ketidaktentuan dapat
dikurangkan. Seseorang pengurus perlu berfikiran rasional dalam pembuatan
keputusan dengan mengambil kira fakta, hujah-hujah dan sebab-sebab yang
munasabah, praktikal dan sistematik dalam memilih alternatif yang terbaik.
Oleh itu, seseorang pengurus perlu menilai keputusan
yang akan dibuat dengan mengambil kira proses-proses dalam pembuat keputusan. Proses
pertama dalam pembuatan keputusan ialah mendefinisikan masalah dengan mengenal
pasti masalah, faktor penyebab dan cara untuk menyelesaikannya. Proses kedua
ialah mengenal pasti kriteria keputusan dengan mengetahui ciri-ciri keputusan
yang akan diambil untuk memilih keputusan yang lebih rasional dan relevan. Proses seterusnya ialah memberi pemberat
kepada setiap kriteria bertujuan untuk membuat perbandingan secara relatif
kepada setiap kriteria secara langsung antara satu dengan yang lain. Proses
keempat ialah menjana alternatif penyelesaian yang telah dipilih. Dalam proses kelima, setiap alternatif akan
dinilai dengan membandingkannya dengan setiap kriteria keputusan bagi
menentukan setakat mana alternatif-alternatif tersebut dapat memenuhi kriteria
keputusan yang telah ditetapkan. Proses terakhir ialah mengambil keputusan yang
optimum iaitu dengan memilih alternatif keputusan yang terbaik. Sebagai
contohnya, situasi di MST Golf Sdn Bhd. Penyata kewangan di syarikat itu
menunjukkan berlakunya peningkatan jualan pada setiap bulan.
Oleh itu pengurus mengandaikan syarikat akan
mendapat keuntungan bersih pada tahun ini setelah rugi pada tahun lepas. Tanpa
mendapat maklumat lain seperti kos operasi, perubahan cita rasa pengguna dan
faedah pinjaman, pengurus telah mengandaikan syarikat akan mendapat keuntungan
berdasarkan arah aliran jualan beberapa bulan yang lalu. Maka pengurus
mengatakan kebarangkalian syarikat akan mendapat untung adalah 60% dan
kebarangkalian syarikat akan rugi seperti tahun lepas adalah 40%. Dengan itu
pengurus telah membuat keputusan dalam keadaan risiko iaitu tidak diketahui
sama ada syarikat tersebut benar-benar akan untung atau sebaliknya.
2.2 PENYAMPAI MAKLUMAT
Pengurus itu adalah penghubung individu, maka ia
dianggap sebagai nadi penting di dalam unitnya. Ia mungkin tidak mengetahui
segala-galanya tetapi ia tentu mengetahui lebih daripada kakitangan lain hasil
hubungannya dengan kakitangan di dalam dan pihak luar. Sebagai pengurus menjelajahi
persekitaran untuk mendapatkan maklumat. Maklumat dapat diperolehi melalui
perbualan, percakapan, dan secara spekulasi. Jusetru, peranan pengurus ialah
menyebarkan segala maklumat yang perlu kepada para pekerja mereka dari semasa
ke semasa melalui pelbagai cara, termasuklah dengan mengadakan mesyurat, sesi
taklimat, buletin syarikat, dan surat-surat pekeliling. Memandangkan pengurus
itu berhubung dengan pihak lain, maka ia mempunyai kelebihan mengumpulkan
maklumat untuk organisasi. Sebagai penyampai. Pengurus mestilah
berkongsi dan membahagikan maklumat yang diterima dari pihak luar. Sebagai
jurucakap, pengurus menghantarkan sebahagian maklumatnya kepada mereka yang di
luar dari unitnya dan menyampaikan segala maklumat yang perlu diberikan
kepada organisasi luar atau masyarakat umum sebagai wakil dari syarikatnya. Maklumat
tersebut mungkin mengenai polisi syarikat, projek-projek sosial syarikat, dan
perancangan tahunan yang disampaikan melalui siaran akhbar perjumpaan lembaga
pengarah dan seumpamanya.
2.4
USAHAWAN
Setiap organisasi secara langsung atau tidak
langsung sentiasa terdedah kepada kesan buruk daripada persaingan dengan pesaing-pesaing
dalam bidang perniagaan yang sama, sama ada daripada syarikat-syarikat
tempatan, mahupun syarikat-syarikat antar bangsa. Sehubungan dengan ini, setiap
syarikat antara lainnya perlulah sentiasa kreatif dan inovatif dalam
pengeluaran masing-masing supaya mempunyai nilai tambah dalam setiap barangan
yang dikelurkan ataupun perkhidmatan yang ditawarkan. Pengurus merupakan pihak
yang berperanan penting sebagai usahawan untuk berani menanggung risiko dengan
membuat perubahan-perubahan yang munasabah agar syarikatnya lebih responsif
dengan kehendak pengguna dan dengan yang demikian akan lebih kompetitif di
pasaran tempatan dan luar negara.
RUJUKAN
http://www.mstgolf.com
Williams, C. (2000).
Management. Ohio: South-Western Publishing.
Henry
Minizberg. (1975). The manager’ job: Folklore and fact. Harvard business Review. 53(1). 49-61.
COPY
PASTE
No comments:
Post a Comment