Monday, October 5, 2015

Peranan Pengurus dalam Organisasi



1.0 PENGENALAN
Setiap manusia di dalam dunia ini tidak akan lari daripada menjadi seorang pengurus ataupun diurus oleh orang lain. Baik daripada seorang kanak - kanak kecil hingga kepada seorang dewasa, manusia sebenarnya secara tidak langsung akan diberi peranan menjadi seorang pengurus atau seorang yang diuruskan oleh orang lain. Baik dari segi urusan peribadi,kerja,rumahtangga dan juga pendidikan, kita secara tidak langsung telahpun menjadi pengurus kepada diri kita sendiri ataupun kepada diri orang lain.
Menurut Rahim Abdullah (1994), pengurusan adalah aktiviti yang melibatkan usaha merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal serta penglibatan anggota yang berada di organisasi untuk sama – sama berusaha ke arah matlamat yang satu. Pendapat ini juga disokong dengan definisi pengurusan yang telah dibuat oleh George R. Terry(1953) yang mendefinisikannya sebagai satu proses yang terlibat dengan perancangan, pengorganisasian,”actuating” ataupun kepimpinan dan pengawalan.

1.1 LATAR BELAKANG ORGANISASI
 Saya telah memilih MST Golf Sdn Bhd sebagai organisasi untuk dijadikan sebagai bahan analisis tugasan ini. Sejarah MST Sdn Bhd berikut ,
Tahun awal
Syarikat ini ditubuhkan sebagai Masinthai Sdn. Bhd pada tahun 1989 oleh pengasas kami, Ng Yap dan KP Rendah menceburi perdagangan am dan pemasaran. Satu kebetulan apabila beberapa kelab-kelab golf yang digunakan di New York City membawa kepada keputusan untuk menghantar batch kelab ke KL semula untuk jualan-pada tahun 1990. Ia terbukti berjaya dan dengan itu, jalan golf mula terbentuk. Pada tahun 1991, outlet runcit yang pertama telah dibuka di TTDI, KL. Nasib dalam perniagaan golf terus dimeteraikan dengan perubahan rasmi nama syarikat untuk MST Golf Sdn. Bhd pada tahun 1992.
Tumbuh dan Berkembang Maju
Menyedari runcit golf sebagai perniagaan teras, MST GOLF meneroka pelbagai portfolio dan sentiasa mencari peluang-peluang baru. Kerjasama dengan JUSCO pada tahun 1997 menyebabkan pertama MST kaunter golf GOLF itu, membuka pintu kepada penonton golf yang lebih luas. Kerjasama lebih rapat dengan Parkson Departmental Store pada tahun 2002 memulakan penguasaan MST Golf dalam peruncitan golf di kedai-kedai jabatan. Pada tahun 2001, MST GOLF itu membuka kedai pertama pro di kelab golf dan negara. Dalam semangat yang lebih berani dan yakin, pertama MST GOLF Superstore dibuka pada tahun 1999 di tengah-tengah krisis kewangan Asia. Ia adalah satu pertaruhan yang dibayar, meningkatkan MST GOLF ke tahap yang lebih tinggi.
Kekal memberi tumpuan kepada perniagaan golf, MST GOLF mula pemborongan peralatan golf, aksesori dan pakaian pada tahun 1993, tidak lama selepas memperoleh hak pengedaran itu pertama dari Austad ini Amerika Syarikat dalam penerokaan 1992. MST GOLF ini lagi termasuk memandu pengurusan rangkaian pada tahun 1993, pelesenan pakaian pada tahun 1996, disesuaikan korporat produk pada tahun 2001 dan pengurusan acara pada tahun 2002.
Dengan semangat yang lebih besar, MST GOLF menceburi perniagaan akademi golf pada tahun 2001 dengan pengambilalihan Wilding Golf, yang kemudian dijenamakan semula sebagai Pusat Pembelajaran Pro Tour Golf pada tahun 2005 dan akhirnya MST GOLF Academy pada tahun 2011. Menyedari permintaan untuk perkhidmatan teknikal khusus, MST Golf Tech Shop dikandung 2005 sebagai berdedikasi pusat pembaikan teknikal untuk pembaikan, pemasangan adat dan kelab pelarasan.
Melangkah Serantau
Dengan kejayaan dan cetak biru dalam tanah rumah, MST Golf telah pemutus mata bercita-cita tinggi untuk berkembang di rantau. Pada tahun 2000, MST GOLF memulakan penerokaan luar negara pertama ia di Singapura. Ini diikuti dengan di-jalan ke Thailand pada tahun 2002 dan Vietnam pada tahun 2005
Kini
            Hari ini, MST GOLF adalah nama yang terkemuka di kalangan komuniti golf, yang beroperasi dalam rantaian runcit golf terbesar dengan lebih daripada 50 kedai-kedai runcit, memandu julat dan akademi, di seluruh Malaysia, Singapura, Thailand dan Vietnam. Dengan kakitangan seramai hampir 300, MST GOLF telah berkembang daripada sebuah syarikat kecil keusahawanan kepada kumpulan serantau syarikat


2.0 PERANAN PENGURUS DALAM MST GOLF SDN BHD
            Pengurus merupakan tonggak utama dalam sebuah organisasi. Oleh kerana pengurus itu mempunyai pangkat sebagai seorang ketua unit organisasi, kita pernah mendengar kata-kata seperti: "Masalah yang timbul itu adalah daripada pengurus “. Pernyataan seperti ini dimaksudkan kepada mereka yang menduduki tingkat atas di dalam organisasi, padahal kelemahan dan masalah yang timbul itu berpunca dari semua pihak pada peringkat pengurusan. Dalam konteks pengurusan, Henry Mintzberg (1975), mengatakan peranan pengurus terbahagi kepada tiga bahagian iaitu peranan sebagai pembuat keputusan, peranan sebagai penyebar atau penyampai maklumat, dan peranan sebagai penghubung atau orang perantaraan.

2.1 MEMBUAT KEPUTUSAN
Keputusan yang dibuat oleh pengurus adalah melibatkan masa depan sesebuah organisasi, dan ini adalah sesuatu yang amat sukar diramal. Keputusan merupakan kesimpulan terbaik yang diperoleh setelah mengenalpasti pelbagai alternatif.  Williams (2000) menyatakan, keputusan yang bijak adalah keputusan yang dibuat melalui proses khusus.  Ia diasaskan pada nilai dan persepsi pembuat keputusan serta melibatkan alternatif yang dipertimbangkan secara teliti dan berasaskan pilihan di sepanjang penilaian semula secara berkala berkenaan dengan keputusan yang diambil serta mengambil kira kesan yang berlaku.  Selain itu kebanyakkan keputusan melibatkan beberapa konflik ataupun rasa tidak puas hati.  Bahagian yang dianggap sukar dalam membuat keputusan ialah mendapatkan penyelesaian yang positif serta dapat diimbangi dengan risiko yang mungkin timbul.  Pada amnya, para pengurus membuat keputusan berdasarkan kepada informasi-informasi yang terdapat pada masa kini dan ianya dilakukan dalam tiga persekitaran iaitu:
2.1.1 Pembuatan Keputusan Dalam Keadaan Kepastian
Dalam persekitaran pembuatan keputusan dalam keadaan kepastian ini, maklumat adalah mencukupi untuk setiap alternatif.  Ini bermaksud maklumat tersebut adalah lengkap dan boleh dipercayai. Pengurus mengetahui kepentingan setiap alternatif serta memahami dan menjangka hasil terakhir setiap alternatif. Keadaan ini adalah ideal dalam menyelesaikan masalah dengan cabaran utama pengurusan adalah mengkaji setiap alternatif dan memilih penyelesaian terbaik. Walaupun beberapa masalah akan timbul, ia boleh dihadapi dan ditangani agar ketidaktentuan dapat dikurangkan. Seseorang pengurus perlu berfikiran rasional dalam pembuatan keputusan dengan mengambil kira fakta, hujah-hujah dan sebab-sebab yang munasabah, praktikal dan sistematik dalam memilih alternatif yang terbaik.
Oleh itu, seseorang pengurus perlu menilai keputusan yang akan dibuat dengan mengambil kira proses-proses dalam pembuat keputusan. Proses pertama dalam pembuatan keputusan ialah mendefinisikan masalah dengan mengenal pasti masalah, faktor penyebab dan cara untuk menyelesaikannya. Proses kedua ialah mengenal pasti kriteria keputusan dengan mengetahui ciri-ciri keputusan yang akan diambil untuk memilih keputusan yang lebih rasional dan relevan.  Proses seterusnya ialah memberi pemberat kepada setiap kriteria bertujuan untuk membuat perbandingan secara relatif kepada setiap kriteria secara langsung antara satu dengan yang lain. Proses keempat ialah menjana alternatif penyelesaian yang telah dipilih.  Dalam proses kelima, setiap alternatif akan dinilai dengan membandingkannya dengan setiap kriteria keputusan bagi menentukan setakat mana alternatif-alternatif tersebut dapat memenuhi kriteria keputusan yang telah ditetapkan. Proses terakhir ialah mengambil keputusan yang optimum iaitu dengan memilih alternatif keputusan yang terbaik. Sebagai contohnya, situasi di MST Golf Sdn Bhd. Penyata kewangan di syarikat itu menunjukkan berlakunya peningkatan jualan pada setiap bulan.
Oleh itu pengurus mengandaikan syarikat akan mendapat keuntungan bersih pada tahun ini setelah rugi pada tahun lepas. Tanpa mendapat maklumat lain seperti kos operasi, perubahan cita rasa pengguna dan faedah pinjaman, pengurus telah mengandaikan syarikat akan mendapat keuntungan berdasarkan arah aliran jualan beberapa bulan yang lalu. Maka pengurus mengatakan kebarangkalian syarikat akan mendapat untung adalah 60% dan kebarangkalian syarikat akan rugi seperti tahun lepas adalah 40%. Dengan itu pengurus telah membuat keputusan dalam keadaan risiko iaitu tidak diketahui sama ada syarikat tersebut benar-benar akan untung atau sebaliknya. 

2.2 PENYAMPAI MAKLUMAT
Pengurus itu adalah penghubung individu, maka ia dianggap sebagai nadi penting di dalam unitnya. Ia mungkin tidak mengetahui segala-galanya tetapi ia tentu mengetahui lebih daripada kakitangan lain hasil hubungannya dengan kakitangan di dalam dan pihak luar. Sebagai pengurus menjelajahi persekitaran untuk mendapatkan maklumat. Maklumat dapat diperolehi melalui perbualan, percakapan, dan secara spekulasi. Jusetru, peranan pengurus ialah menyebarkan segala maklumat yang perlu kepada para pekerja mereka dari semasa ke semasa melalui pelbagai cara, termasuklah dengan mengadakan mesyurat, sesi taklimat, buletin syarikat, dan surat-surat pekeliling. Memandangkan pengurus itu berhubung dengan pihak lain, maka ia mempunyai kelebihan mengumpulkan maklumat untuk organisasi. Sebagai penyampai. Pengurus mestilah berkongsi dan membahagikan maklumat yang diterima dari pihak luar. Sebagai jurucakap, pengurus menghantarkan sebahagian maklumatnya kepada mereka yang di luar dari unitnya dan menyampaikan segala maklumat yang perlu diberikan kepada organisasi luar atau masyarakat umum sebagai wakil dari syarikatnya. Maklumat tersebut mungkin mengenai polisi syarikat, projek-projek sosial syarikat, dan perancangan tahunan yang disampaikan melalui siaran akhbar perjumpaan lembaga pengarah dan seumpamanya.

2.4 USAHAWAN
Setiap organisasi secara langsung atau tidak langsung sentiasa terdedah kepada kesan buruk daripada persaingan dengan pesaing-pesaing dalam bidang perniagaan yang sama, sama ada daripada syarikat-syarikat tempatan, mahupun syarikat-syarikat antar bangsa. Sehubungan dengan ini, setiap syarikat antara lainnya perlulah sentiasa kreatif dan inovatif dalam pengeluaran masing-masing supaya mempunyai nilai tambah dalam setiap barangan yang dikelurkan ataupun perkhidmatan yang ditawarkan. Pengurus merupakan pihak yang berperanan penting sebagai usahawan untuk berani menanggung risiko dengan membuat perubahan-perubahan yang munasabah agar syarikatnya lebih responsif dengan kehendak pengguna dan dengan yang demikian akan lebih kompetitif di pasaran tempatan dan luar negara.




RUJUKAN
http://www.mstgolf.com
Williams, C.  (2000).  Management.  Ohio:  South-Western Publishing.
Henry Minizberg. (1975). The manager’ job: Folklore and fact. Harvard business Review. 53(1). 49-61.
COPY PASTE

No comments:

Post a Comment